Thursday, April 21, 2022

Livet, Börsen och Allting bokrecension

Idag ska jag gå igenom lite kort om boken Livet, Börsen och Allting som släpptes den 24 mars 2022. Boken var så bra att jag läst igenom den snabbt under påsk ledigheten. Den är skriven av fondförvaltare Erik Sprinchorn som är känd för TIN Fonder och gymnasielärare Christofer Andersson som är känd för bland annat boken Börspsykologi. Precis som titel säger så handlar boken om livet, börsen och allt annat som historia, psykologi, känslor, ja du, allting. En passande namn på boken helt enkelt!

När min fru såg boken för första gången så tyckte hon mycket om omslaget! Den fångade intresse direkt. Bear and bull. Precis som börsen är, den går ner, den går upp. Okej, vad handlar boken om? Är det värt att läsa? Finns det något att lära sig? Är det något att ha på hyllan eller rekommendera andra? Ja det tycker jag. Därför skriver jag om den här.

Boken handlar mycket om tankesättet, om känslor och att kunna ifrågasätta saker och ting. Ställa rätta frågor och ha bredare syn en tunnelseende. Det finns många saker vi pratar om och upprepar oss hela tiden och det kan man ifrågasätta. Är det verkligen rätt? Finns det något annat man missat att tänka på? Finns det ett annat sätt att tänka på? Ställa andra frågor? Visste du att om du säger ja till en sak, säger du automatiskt nej till mycket annat?

I boken fanns det även några exempel på andra investerare och deras resor till stora förmögenheter. Lite historia om byteshandel, pengar och livet. Även lite anekdoter, tips, historia, belåning, tur, ränta på ränta, berättelser och mycket mer. Ibland fick man pausa läsandet och fundera över sitt eget sparande, till exempel en rolig qoute som: "en klok råtta behöver många håll". Då stannar jag och tänker till. Ja, oavsett vad man gör så behöver man ha en plan B. Eller till och med fler som C och D. Man kommer inte alltid lyckas med allt i livet. Ibland behöver man tur också.

Nu har jag drömt mig iväg lite igen, hur som helst är boken riktigt bra på det viset att man får stanna upp och fundera. Ibland har jag tänkt på mina egna investeringar, ibland på min familj och ibland på hur jag hade kunnat använda saker på jobbet. Boken är definitivt bra och läsvärd, det finns saker att lära sig, riktigt snygg och jag starkt rekommenderar den! In och köp på till exempel Bokus, kostar 209 kr och frakt ingår.

Två Månadslöner