Saturday, April 9, 2022

Nybilsköp är det bästa jag gjort



Nybilsköp var faktiskt det bästa jag gjort. Innan hade jag en gammal Volvo V40 som gick sönder varje år, förutom löpande kostnader fick jag lägga mellan 10 och 20 000 kr på reparationer. Oväntade kostnader och omöjligt att planera hur mycket den kommer gå sönder nästa gång. Opraktiskt att vara rädd varje gång också, man visste inte om man kommer hem efter en resa. Valde istället att sälja bilen och köpte helt ny Nissan Qashqai.

Nej! Du ska absolut inte köpa helt ny! Du tappar 20-30% samma dag du rullar ut från firman! Tänk vad dyrt det kommer bli för dig! Köp istället en bil som är 3 år gammal så är det nästan som ny och till halva priset! Du gör sämsta affären någonsin! Har du för mycket pengar eller? Jag fick höra massa olika versioner och genom att tänka själv gjorde jag bästa bilaffär någonsin. 

Bilen har jag köpt helt ny med 0 km i mätarställning för 195 000 kr. All utrustning jag behöver fanns, det är bara tuta och köra. Och det har jag gjort, jag har kört massor, mätarställning är över 10 000 mil och bilen är snart 7 år gammal. Vad har hänt under tiden? Bilen servades som det ska och underhåll gjordes som det ska. Byte självklart det nödvändiga när det behövdes, alla gör det som vindrutetorkare, bromsbelägg, skivor, däck och så vidare.

Ett enda gång hade jag otur och AC gick sönder, fick byta den helt och hållet, jag tror det kostade nästan 10 000 för att byta. Det var stenar som gjorde hål i systemet underifrån. Otur. Förutom det har bilen inte reparerats för något annat. Bekymmersfri i 7 år. Jag fick betala endast halvförsäkring i 3 år, bilen drar 0,63 liter milen (bensin) och massa utrustning som gammal Volvo inte hade. Så nya bilen var säkrare, mer bränslesnål, mer utrustning och det viktigaste av allt, billigare.

Löpande utgifter var ungefär samma som för en gammal Volvo. Däck och så vidare kostar ju samma oavsett bilmärke. Allt annat var billigare med Nissan. Lånet var hanterbar och räntan som jag betalade in var låg. Efter några år slängde jag in en klumpsumma och bilen var återbetald. Då märkte jag hur billig den verkligen är. Nu tittade jag på blocket och var även på firman och kollade vad dom kan betala mig för bilen. Uppskattad pris var 95 000 kr. Jag förlorade 100 000 kr på 7 år, det är 84 månader. Den delat med den blev 1 190 kr i värdeminskning per månad. 

En tusenlapp för att köra helt ny bil i många år? Det är ju riktigt bra affär! Jag minns min gamla Mazda som jag köpte för 30 000 och sålde 2 år senare för 5 000 till bilhandlaren. Det är ju nästan samma värdeminskning! Är väldigt nöjd med bilen och har det fortfarande. Klarar den problemfritt i några år till så blir den ännu billigare att äga. Ny bil kan vara en bra affär!

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Det där är en riktigt bra bil det! När jag flyttade till San Diego 2014 köpte jag en sprillans ny Nissan Rouge för 20 000 dollar, som är den amerikanska varianten av Qashquai. Underbar bil! Grattis till ett riktigt bra bilköp. Även jag sneglar på en :-) Så prisvärda och pålitliga.

    Ha en fin helg!

    Anneli

    ReplyDelete