Friday, April 1, 2022

Bättre än index



Portföljen växer på bra, covid märks knapp i totala portföljvärdet. Inte ens krig har satt en större fall i portföljen. Värdet föll som mest med -20% men jag har köpt på mig massa aktier som dämpade fallet i portföljen. Ett par månader senare återhämtade sig portföljen även från krig, nu ligger jag bara -6,7% för i år. Vissa skriver att det är köpläge och liknande men det tillfället tycker jag är redan förbi. Nu ska man vänta på nästa fall.

Många aktier är dyra och många är rimligt värderade. Dom som föll och ligger ganska lågt värderad nu har i stort sett alla en anledning till varför det är så. Vad gör jag nu efter löneutbetalning? Ingenting alls. Min sista aktieköp var 9:e mars. Jag har nu inga tankar att köpa på mig mer just nu. Den enkla anledningen är att jag köpt lite för mycket i januari och februari. Hur ska du tänka då?

Fortsätt spara som vanligt är standard svar, men man kan även avvakta lite och se hur världen utvecklar sig. Jag tror att det kommer en del negativa överraskningar vid rapportperioden i april-maj. Många bolag kommer drabbas av höga elpriser, leveransproblem och höga bränslepriser. Vissa bolag kommer dock klara sig utan problem, det dom gör är att dom kan höja priserna mot kund. Enkelt. Tyvärr är det inte alla som kan göra så. Inte heller dom som har bundna avtal på längre sikt.

Senaste året är portföljen på +12,1% vilket är enligt mina förväntningar. Sedan start januari 2018 är det +109,4% vilket är långt över förväntan. Under samma period har hela svenska börsen gått upp med +74,8%. Jag borde egentligen jämföra mig med 30 största bolag på börsen eftersom det är i stort sett det jag äger plus ett par mindre. Dom 30 bolagen har gjort +51,6% under samma tid. Min utveckling är dubbelt så bra vilket jag är väldigt stolt över. Utdelningarna är inräknade i utvecklingen. Dom 30 största bolagen har även -13,4% i år vilket är också sämre än mina aktier som visar -6,7%. 

Portföljen kan ni se här och även på twitter om ni följer mig där. Namnet är @manadsloner. Nu har jag 3 bolag som delar på första plats i portföljen. Axfood, Fortnox och Investor har faktiskt gått riktigt bra senaste tiden, det är även lite roligt att se att branscherna skiftar väldigt mycket. Ibland är teknik tråkig och alla säljer, nu köper dom tillbaka, ibland fastigheter faller och sedan vänder det. Det är omöjligt att hålla koll på allt och därför har jag valt att investera i 2-3 bolag per bransch och totalt 8 olika branscher. Det har gett mig överavkastning mot hela svenska börsen. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment