Sunday, April 3, 2022

Är detta framtiden för tjänstemän?



Hur ser framtiden ut för tjänstemän? För er som inte vet så är tjänstemän både män och kvinnor som arbetar på kontor eller förberedande arbetsuppgifter. Enkelt förklarat motsats till arbetare som arbetar direkt med uppgiften, till exempel kör truck, står vid produktion eller sitter i kassan. Tjänstemän har oftast friare arbetstider då man inte är bunden mot telefontider eller produktion. Generellt kan man även säga att tjänstemän använder oftast hjärnan och arbetare använder händer.

Har hittat en intressant tankesätt hos en chef som säger såhär: Jag bryr mig inte om du kommer till kontoret klockan 10. Jag bryr mig inte om du väljer att jobba hemifrån eller inte. Jag bryr mig inte om du jobbar från garaget medan du fixar din bil. Jag anställde dig för ett jobb och jag litar på att du får det gjort. Låt mig bara veta vad du behöver av mig för att lyckas i din roll. Och jag kommer att vara där för dig.

Här kommer lite mer: Du behöver inte motivera för mig varför du behöver en ledig dag. Du behöver inte förklara hur sjukt ditt barn är för att gå hem tidigt. Du behöver inte be om ursäkt för att du har ett personligt liv. Ja, jag bryr mig om resultat men jag bryr mig också om dig. Vi är alla människor och vi är alla vuxna. Jag leder människor. Jag driver inte ett vuxendaghem.

Rådet från chefen till andra chefer är att välja rätt personer. Att komma överens om leveranser (dom ska vara glasklara). Tillhandahålla lämpliga verktyg och stöd samt att inte gå framför människan. Låter det rimligt eller har ni andra åsikter?

Jag håller faktiskt med chefen, vi är ju anställda för att utföra ett jobb. Om man hinner göra klart allt som ska göras under dagen innan klockan 12, då borde man kunna ta det lugnt resten av eftermiddagen, åka till affär och handla eller titta på en film. Å andra sidan visar det hur anställd beter sig. Det rätta sättet enligt mig borde vara att man fokuserar resten av dagen på andra arbetsuppgifter.

Till exempel kan man leta efter nya arbetssätt, förbättringar, hjälpa kanske andra kollegor som inte är klara för dagen och generellt driva företaget framåt. Man kanske hade kunnat utbilda andra så att alla jobbar lika effektivt? Jag tänker att efter när man gjort allt detta och inte ens kollegor behöver hjälp, då borde man kunna göra precis vad man vill under arbetstiden (så länge man är tillgänglig ifall någon ringer etc.). Vad tycker ni? Kommer det bli mer fritt för tjänstemän i framtiden? 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment