Thursday, April 7, 2022

Jag ska inte byta däck



Att spara pengar är lättare än du tror. Det enda du behöver göra är att tänka till lite extra innan du betalar någon. Idag får du ett spartips som kan spara dig upp till 1 500 kr. Förra året ringde jag till verkstad för att få en offert för däckbyte, de ville ha 1 500 kr! Jag förstår att det var säsong, men det är mer än dubbelt än det brukar vara!

För ett par år sedan betalade jag 500 kr för däckbyte, men i år kommer jag inte byta däck alls. Denna gången har jag köpt året runt däck. Dom slits lite fortare på sommaren men annars är dom tillräckligt bra i alla lägen. Har haft dom hela hösten och vintern och dom är som nya. Kan vara lite farligt på vägarna när det är is och kompakt snö, men det är det med alla däck. Kör man försiktigt så klarar man sig utan problem. Nu slipper jag byta eller betala någon. Istället ska jag be dom byta däck fram till bak när jag gör en service på bilen.

Jag förstår att det är inte alla som kan byta däck själva då man behöver fälgkors, domkraft och plats ute. Man byter inte däck mitt på gatan i Stockholmscentrum heller. 

De flesta av oss kan göra det själva dock, att köra till någon man känner som bor i hus till exempel. Det finns plats och man kan lätt byta sina däck. Till sist vill jag även påminna er att man kan spara lite mer pengar genom att inte ha däckhotell. Ställ dina däck i källaren, garaget eller hos dina föräldrar, du sparar några hundralappar till. 

Året runt däck är också en bra alternativ, då slipper du byta däck våren och hösten. Bor man högre upp i landet så förstår jag att man vill ha riktiga vinterdäck med dubbar, men här nere i Sverige har vi haft plusgrader nästan hela vintern. Lite snö och oftast torrt på vägarna. Tänk lite extra så kan du spara ett par tusen kronor i år. Glöm inte att kontrollera dina däck efter några mil, så att du inte tappar dom!

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Vi har funderat på att ha åretruntdäck för att slippa byta däcken. Det kanske är värt det. 1500 spänn för att byta däck låter väldigt dyrt, är det med krängning av däcken också då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner07 April

      Hej! Det var bara för byte av däck :) Har kört med året runt nu både sommar och vinter och det funkar kanonbra. Är lite extra försiktig när det är 30+ grader och samma även när det är snö och is på vägarna. Har kört både i Skåne och i Värmland. Inga problem.

      Delete
  2. Anonymous08 April

    Jag har en äldre släkting som flyttat från hus till lägenhet. Förrådet som hör till lägenheten har en golvyta på mindre än 1,5 kvm! Detta enligt tanken "den som har liten lägenhet ska ha litet förråd". Fast jag tycker nog att den som har stor lägenhet kan förvara massor av saker inne i lägenheten (kanske inte däcken då). Men däckhotell behövs för min släkting! (Faktiskt så ingår p-plats i lägenheten)

    Den som bor inne i stan (och har plats för däcken i sitt förråd) kan åka till lämplig skolgård eller köpcentrum/infartsparkering och byta däck där om de inte vill stå på gatan och byta. Eller till närmaste mack med lite service då lufttrycket ändå ska kollas.

    Våra barn har varit med och bytt däck från ca 4-5års ålder. I början så var det jättekul att få tvätta däcken som togs av. Sen har de fått ta över mer och mer efter hand. Nu, med eget körkort, så ingår även att åka och kontrollera lufttrycket. Kostar inte 1500 spänn utan villkoret är "vill du låna bilen så måste du hjälpa till", vilket de glatt gör.

    Spargrisen

    ReplyDelete