Monday, April 25, 2022

Köpa varje månad eller dippköpa istället?



Har fått en fråga från en av mina läsare som ville undersöka om det är bättre att köpa en aktie varje månad eller är det bättre att försöka tajma nedgångarna och köpa så billigt som möjligt. Samtidigt såklart undvika göra köp när kursen stiger kraftigt. Kanske till och med sälja lite när det är för dyrt? Frågan väckte nyfikenhet så jag tog första bästa aktie i portföljen och tänkte analysera lite, finns det någon skillnad egentligen? I bilden är det Axfood som jag försökt att köpa vid dippar och aldrig den 25e varje månad. Resultatet kommer överraska er!

Inköpskurs för mig landade på 196,73 kr per aktie. Som ni ser i bilden har jag köpt när jag tyckte att aktien var rimligt värderad på P/E mellan 20-25. Det fanns även ett par sälj tillfällen där jag trodde att jag gjort en bra affär. Nu när kursen hoppat upp rejält har jag inte vågat köpa mer. Hade jag köpt istället varje månad den 25e eller nästkommande vardag om det är helg, hade jag istället fått en inköpspris på 197,54 kr per aktie. Det är bara 1 kr skillnad på inköpspris! Helt sjukt är det! Jag räknade 4 år bakåt i tiden.

Eftersom jag har svårt att fatta detta så kommer jag gå igenom en aktie till. Bara för nyfikenhetsskull. Kanske jag borde köpa månadsvis istället och slippa huvudvärk att tajma aktiedippar. Denna gången tar jag NIBE och senaste året. Min inköpspris blev senaste året 86,85 kr. Om någon hade köpt varje månad för samma summa istället hade det varit inköpspris i snitt på 103,39 kr per aktie. Det ser äntligen annorlunda ut. Att köpa vid dippar lönar sig. Men inte alltid som i Axfoods fall.


Det hade varit även intressant att titta på fallande aktiekurs och hur det blir, men det tar jag en annan gång. Det tog mig lång tid att plocka fram data från Avanza. Hade jag jobbat där hade jag kunnat dela med mig såna uträkningar och intressanta analyser varje vecka. Vilken fördel dom har som jobbar där! Sparekonomer och andra som jobbar där träffar ju bolagens VD, investerare, fondförvaltare, får tips på intressanta och billigt värderade bolag, dom får all statistik på vad privatinvesterare och fonder köper och säljer varje månad, förändringar i antal ägare, nyheter, senaste utrustning för analyser m.m. Det hade jag också behövt. Innan fanns det börsdata.se men den har blivit låst och endast betalande kunder får tillgång.

Eftersom jag är lite snål så har jag inte prenumererat på börsdata än. Innan använde jag deras hemsida för analyser, men nu har jag det mesta i huvudet. Jag ska faktiskt skriva till dom och fråga, kanske dom vill sponsra min blogg lite. Håll tummarna! Får jag det så blir det definitivt fler analyser och med bättre kvalite!

ska man köpa varje månad eller dippköpa istället? Jag tycker man ska köpa varje månad om man inte har tid eller ork att följa kursutvecklingen. Resultatet blir samma eller kanske lite sämre än dom som följer kursen dagligen och försöker hitta bra läge att fylla på fler aktier. Har man tid, ork och intresse kan man följa kursen dag för dag och så fort det kommer sämre nyheter fylla på och sedan avvakta tills nästa bra läge dyker upp. Jag dippköper eftersom jag ser att det ger bättre utveckling över tid.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Dippköpa är ju så förbaskat kul också. Man tycker att man gör ett fynd :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Definitivt! Det lönar sig tydligen också med fina marginaler!

      Delete
  2. Anonymous25 April

    Tack för ditt trevliga inlägg. Intressant slutledning.
    Mvh
    Larsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hela inlägget är ett svar på din fråga :)

      Delete