Sunday, April 17, 2022

Börsdata - bästa verktyget



Jag har varit investerad på börsen i över 4 år och fortfarande är den bästa verktyget för att sortera fram bra aktier är börsdata. Det som är bra är att man får helheten direkt. Man kan på några minuter hitta bra aktier och även dom dåliga. Det är ett riktigt bra verktyg för att göra snabbanalys. Den ska såklart kompletteras med egna tankar om hur framtiden kommer se ut, vilka trender som finns och om antalet kunder kommer att öka.

Själv har jag använt börsdata.se innan varje ny aktieköp. Här hittade jag 10 aktier av dom 14 jag äger idag. Jag tittade i omsättning så att bolagen säljer mer för varje år som går, att vinsten stiger, utdelning stiger och att utdelning inte är större än vinsten. Den viktiga P/E talet finns också med så att man inte betalar för mycket. Jag tycker att genom att titta på 10 år tillbaka i tiden kan man uppskatta framtida vinster. 

Om en aktie ökar vinsten med 15% per år och har gjort så i 10 år, sannolikheten är stor att det fortsätter så. Då kan man göra en ganska bra analys som är lika bra som aktie "experter" gör. Citat skriver man när ett ord har en helt annan betydelse än vanligt. Jag skrev experter i citat tecken för att dom är inte experter. Dom tror att dom är det men det är dom inte. I stort sett alla experter jobbar 8-17 på ett företag, försöker analysera bolag precis som vem som helst, dom är oftast inte rika som har miljoner på kontot och ibland analyserar dom branscher dom vet ingenting om. Det har även Peter Lynch skrivit i sina böcker - att man inte ska lyssna på experter.

DU är expert inom området du jobbar på. Jag kan kalla mig för löneexpert, eftersom jag jobbar inom branschen och då vet jag dom bolagen det pratas mest om. Jag vet vilka är starka kort på marknaden och jag vet vart man ska investera sina pengar och inte. Du däremot är expert på din bransch, det kan vara flygbransch, det kan lika väl vara medicinteknik. Du kan ditt jobb och du vet vilka bolag har bäst rykte och flest nya kunder. 

Börsdata är ett verktyg som hjälper dig med dina beslut. Du kan snabbt bläddra bland olika bolag du är intresserad av och ta bort alla som har minus i vinst eller sjunkande försäljning. Börsdata.se är en riktigt bra hjälpmedel som jag själv använder och använt länge samt rekommenderar starkt alla nya som gamla att prova. Att skapa konto och se grundnyckeltalen är kostnadsfritt såklart och om du behöver mer info, se rapporter bakåt i tiden och gräva djupare i siffror så kan du prenumerera för 99 kr i månaden. Det är sällan jag rekommenderar något men börsdata som sagt är riktigt, riktigt bra verktyg.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment