Monday, January 1, 2024

Populäraste aktieköpen 2023



De fem mest nettoköpta aktierna hos Nordnet Sverige under 2023 har varit: Investor, Handelsbanken, Nibe, SSAB och Volvo. Känns bra för min aktieportfölj, jag äger också Investor, Swedbank istället för Handelsbanken, Nibe, SSAB äger jag inte, stålindustri är ingen jag förstår eller vill investera i. Vinsterna har också nästan halverats i SSAB under 2023 jämfört med 2022. Aktiekursen sedan start ser inte jättebra ut heller. Volvo är bland dom bästa industriaktierna man kan äga i Sverige, äger också.

Angående Nibe så har EU-kommissionen har skrinlagt en dedikerad åtgärdsplan om att snabba på utrullningen av värmepumpar, något som sannolikt kommer att senarelägga initiativet till efter valet till Europaparlamentet i juni. Nu har dock EU-kommissionen alltså, enligt branschkällor till nyhetssidan, senarelagt publiceringen av åtgärdsplanen som tidigare var planerad till fjärde kvartalet 2023 för att i stället fokusera på andra prioriteringar. Något negativt för Nibe, men det kommer är jag säker på.

Min aktieportfölj är väldiversifierad med olika aktier inom olika branscher och jag tänker fortsätta ha kvar den som den är utan större förändringar. Portföljen har levererat fin avkastning som är bättre än Sverige index och det är det som är målet med min investering. Att slå börsen över tid.

Börsen stiger ungefär 7-10% om året och jag vill nå något högre avkastning. Det gör jag genom att välja aktier som gör vinst, som är helst stigande över tid och har långsiktig trend med sig. Behovet av produkterna ska vara större i framtiden är det är idag.

Slår man inte börsen över tid, är det nog bäst att köpa en vanlig indexfond. Då krävs det inga som helst kunskaper om börsen och ingen tid från dig som investerare. Man får hyfsad bra avkastning. Vill man slå börsen, välj bolag som har presterat väl över många år, sannolikheten är stor att dom kommer fortsätta göra så. Undvik nya hajpade bolag, dom stiger snabbt upp, men fallet blir också extrem.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment