Monday, July 8, 2024

Bilen gick sönder, vad ska man köpa nu?



Min bil är snart 10 år gammal och har inte haft några reparationer tills idag. Ena dagen var allt okej och dagen efter började det låta från hjulet. Jag tittade såklart på det och allt såg fint ut. Hade även gjort besiktning för någon vecka sedan. Det fanns ingen rost och allt såg fint ut enligt tekniker.

När jag körde bilen till affären så tappade jag en bit av spiralfjäder. Kul. Körde direkt till verkstad och dom kunde konstatera att det är en fjäder som behöver bytas. Jag frågade om det är dyrt att byta? Han nickade, ja, det kommer kosta. 

Jag tänkte direkt, f@n, det kommer säkert bytas på båda sidor, spiralfjädrar, miljöavgifter och annat skräp runtomkring. Kommer säkert kosta 30 000 kr. Killen räknade lite i huvudet och säger till mig, 5 000 kr blir det. Jag bokade en dag och blev väldigt glad faktiskt. 

Personligen tycker jag att det är billigt. En bil utan krångel i nästan 10 år, det är hur bra som helst! Jag räknade med att jag kommer lägga 50 000 kr på reparationer när jag köpte bilen. Det är en SUV som vi köpte helt ny för 200 000 kr. Alla andra med finare märken kostade då mellan 300 000 till 500 000 kr. Då tänkte jag att jag köper billigare och lägger undan lite för reparationer. Blev en riktigt bra affär. Både jag och frun var nöjda.

Under pandemin steg även bilpriser för första gången någonsin. Bilarna brukar tappa värde snabbt, men just då gick det upp och hög inflation hjälpe till lite. Nu kan jag konstatera att bilen tappade -60% i värde på 10 år. Alla säger att det tappar hälften på 5 år. Jag gjorde helt enkelt en bra affär och hade lite tur. 

Hur som helst så började bilen rosta från insidan och det kan man inte se från utsidan. Lite läskigt är det men jag kör den lite till så får jag väl sälja inom snar framtid och leta efter ett annat fynd. Hoppas att hela bilen är i bra skick och det var bara en del som rostade sönder. Gillar inte bilar egentligen, men det är smidigt och till och med billigare än kollektivtrafik. 

Har sagt det många gånger och säger det igen, om man bor i hus och har bil, ska man alltid ha minst en månadslön satt åt sidan för krångel. Det sker inte ofta men det kan hända att något går sönder hemma eller i bilen. Har man husdjur ska man ha ännu mer pengar undansatta på sparkonto eller liknande. Husdjur kostar ännu mer än bilen om dom blir sjuka. Och det är med försäkring. Har du ingen försäkring för husdjur så skaffa det.

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Det låter som en riktigt bra affär. Att inte behöva reparera bilen på 10 år är ju riktigt bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu funderar jag på att köra vidare med den tills den går sönder helt eller köpa annat. Svårt att välja.

      Delete
  2. Anonymous08 July

    Om man inte vet om det kostar 5 000 eller 30 000 att reparera finns ju lite enkla tricks. Fjädrar, fjäderben kostar från hundralappar till ett par tusen per sida för en vanlig bil. Lägg till en tusenlapp i timmen för jobbet och vips, så har du en uppskattning. Om man kommer in som helt okunnig gäller det att det inte är en skumraskfirma, en idé kan ju vara att ta in två offerter.
    Kör en bil nu som kostar väldigt lite också, men under kollektivtrafiktaxa vet jag inte om jag kommer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra tips! Är du själv som kör så kanske kol.trafik billigare. Vi är två som kör, hade vi tagit tåg t.ex. hade det kostar mer för oss än bilen. Bussar finns ju knappt här.

      Delete
    2. Anonymous09 July

      Problemet är att man oftast inte vet vad det är för fel. Och även om man gör det och hittar reservdelspriset, har man ingen aning om hur lång tid det tar att byta. Saker som man själv skulle behöva ägna 2 veckor åt fixar en mekaniker på en timme. Och omvänt, sånt som man tycker borde vara klart på en kvart behöver de två dar för...

      Delete
  3. Anonymous09 July

    Jag unnade mig en ny bil varje eller varannat år i 12 år trots att jag bara körde 1000-1500 mil privat om året på helger och semestern.Vansinnigt rent ekonomiskt, men jag hade råd och jag tyckte det var väldigt roligt med nya motorstarka bilar när jag var yngre och körde lastbil som mitt arbete på vardagarna.Nu är jag snart 58 år och pensionär sedan 2018.Jag har valt bort bilen ur mitt liv då jag inte längre har något behov av en bil.man skall leva under tiden som man även sparar inför framtiden är min åsikt.Mvh Peter Jansson

    ReplyDelete
  4. Anonymous09 July

    MrMM säger att han i princip inte har någon buffert utan kör på kredit kort å säljer av lite fonder i det fall som något skulle dyka upp. Förmodligen så tjänar man mer på att ha pengarna i marknaden än sittande på ett sparkonto? eller?

    ReplyDelete