Friday, July 12, 2024

Rapportperioden för första halvåret är igång



Väder i Sverige har gått sönder. Det har varierat mellan 12 till 19 grader under större delen av juni och juli. Det är ju då det ska vara som finast. Mycket regn istället, tomaterna växer knappt i växthuset, massor med mördarsniglar i trädgården och en jacka vid dörren används mer än shortsen. Är väldigt missnöjd med vädret i år. Som alltid var det fint i Maj. Jag tar semester i Maj nästa år. Hoppas att hösten blir finare...

Mellan 12 juli och mitten på augusti är det rapportperioden för en mängd olika aktier. Det ska rapporteras för första halvåret. Jag brukar göra enkelt för mig och dubblar vinsten. Då vet jag ungefär vad bolaget kommer tjäna i år. Visst växer vissa bolag och tjänar mer, men det kan dyka upp oväntade kostnader, investeringar och avskrivningar. Det är ju ändå, uppskattad vinst. Ofta stämmer det rätt bra.

vet jag nästan vad utdelningen blir nästa år. Jag får över 20 000 kr per år som sakta växer. Stabila och stora bolag som har fina kassaflöden har råd med det. Utöver utdelningen växer dessa bolag 5-6% om året i värde. Tillsammans ger dom mig ungefär 8-10% per år. Över längre period. Nu är det lågkonjunktur, så utvecklingen är självklart sämre.

Räntorna kommer sänkas ett par gånger till i år, men det dröjer ungefär 3 månader tills man ser det på sitt bolån. Därför kallas den rörlig ränta - 3 månaders bindningstid. Vi kommer nog först märka det på våra lån under vintern eller i början på 2025. Samma gäller olika företag, det kommer bli mer kvar i plånboken, men det kommer dröja.

Jag kommer försöka att skriva lite kort om olika aktier under rapportperioden, men eftersom jag har mycket annat pågående kan det bli väldigt kortfattat. Jag brukar även lägga till några egna tankar. Jag tror ändå att min portfölj kommer prestera väl framöver, jag ser mycket positivt på framtiden. Även om aktiekurserna står och trampar av någon anledning, så får jag in utdelning varje år, vilket är bättre än sparkontot.

Idag rapporterar Avanza, Axfood och Fortnox, tre fina bolag som alla borde ha i sina portföljer. Nästan 2 miljoner kunder i Avanza som växer varje månad, Axfood som säljer mat via bl.a. Willys och Fortnox, som är dyr men levererar fantastisk tillväxt, varje år, oavsett konjunktur.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment