Monday, July 22, 2024

Billerud - Återhämtning i sikte



Näst sämsta investering i min aktieportfölj är Billerud. Jag ligger plus minus noll med alla utdelningar jag har fått. Ungefär 7 år av ingenting. Aktiekursen har gått ned och utdelningar täcker förlusten. Det är min första aktieköp som jag gjort tillsammans med min fru. Vi båda har sommarjobbat på bolaget och tycker mycket om Billerud. Blev klart ett köp och vi förväntade oss i alla fall 5% om året, men det blev inget. Billerud är bland dom top 10 aktierna som kvinnor har i sina portföljen. 

Bolaget har gjort några dåliga saker, VD fick sparken, för dyra förvärv, skulderna ökat och så vidare. Men allt är glömt nu och vi tittar framåt. Året 2023 var riktigt dålig och 2024 kommer visa fina resultat för att 2023 var som sagt, väldigt dålig.

Första halvåret har Billerud behållt samma försäljning mot förra året, periodens resultat blev 138% bättre. Vinst per aktie 1,51 kr. Borde bli bättre för varje kvartal som går, kan bli över 4 kr i år. Vd berättar:

"Vårt finansiella resultat i Nordamerika var utmärkt. I Europa var leveranserna under det andra kvartalet något lägre än förväntat men våra orderböcker är fortsatt starka. Vi genomförde prisökningar för containerboard och för säckoch kraftpapper, och kunde därmed mer än kompensera för kostnadsökningar och förbättra våra marginaler jämfört med föregående kvartal."

Saker dyker upp ibland och denna gången var det en brand i transportbandet för spån vid bruket i Karlsborg. Ingen skadades vid denna incident. Medan skadorna reparerades stod produktionen stilla i drygt två veckor. EBITDA-påverkan av händelsen uppgick till cirka MSEK -50 under det andra kvartalet. Det är inget man kan räkna med i sina kalkyler, men skönt att det gick fort att lösa och att ingen skadades.

Skulden minskade något till 7 691 mkr. Billerud har ungefär 2 miljarder i kassaflöde och 2 miljarder i kassan. Så skulden är inte så hög egentligen, enda dom behöver göra är att sluta investera så tungt och dra in utdelningen. Då blir kassan mycket starkare. Bara i år investerades över 1 miljard. Utdelningen är också 0,5 miljarder för 2024. Varför dela ut när dom själva behöver pengarna? Jag personligen tycker att dom hanterar pengarna lite dåligt. 

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous22 July

    Får jag fråga varför du fortfarande har kvar aktien om den presterar så fruktansvärt dåligt?
    Enda anledningen borde ju vara att du tror att dom kommer prestera fantastiskt i framtiden! Men kommer dom verkligen det??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner23 July

      Det är varken stort eller litet innehav som har gått bra vissa perioder och dåligt senaste tiden. Eftersom det gått dåligt senaste åren så har aktiekursen också rasat. Jag tror dom kommer gå bra kommande åren, vinsterna kommer återhämtas och landa på 7-10 kr per aktie och PE blir då mellan 11-16 år 2025-2026. Om aktien kommer gå upp är lite oklart. Har funderat på att sälja allt och köpa annat, men jag vill ha ett skogsbolag. Holmen eller liknande. Ska göra lite research om det är värt.

      Delete
  2. Anonymous26 July

    Din sämsta investering är plus minus noll. Det var ett gott betyg!

    (Min sämsta är Intrum. Letade efter något inom bank och finans som inte var storbank, och läste en DI-analys som mycket övertygande framställde alla de möjligheter som fanns för tillväxt. Sedan dess känner jag mig lite tveksam till hela analysredaktionen på Dagens Industri om jag ska vara ärlig.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sämst är Embracer, sedan Billerud. Jag försöker att aldrig förlora pengar i aktier och än så länge har jag inte gjort det. Enda surdeg är Embracer som sagt på rejäl minus och ingen utdelning. Men jag tror på dom. Efter split blir det mer intressant.

      Delete