Wednesday, July 10, 2024

Brandman i beredskap - hälsokontroll



Som ni vet så har jag börjat på räddningstjänsten som deltidsbrandman. För att kunna gå vidare behöver man göra ett hälsotest. Det gör man årligen fick jag veta. Det är bland annat synundersökning, hörselundersökning, EKG (EKG är en metod för att mäta hjärtats elektriska aktivitet för att upptäcka hjärtsjukdomar eller störningar i hjärtats rytm).

Förutom det så fick jag lämna in urin och blodprov, svara på en massa frågor om mig själv och släkten. Det var otroligt många olika saker som jag fick gå igenom och det är såklart kostnadsfritt, vilket är väldigt bra för mig personligen och bra för arbetsgivaren, då vet dom att allt är i sin ordning. 

Min första beredskapsvecka börjar snart och det är både läskigt och spännande. Det är ju olikor man ska åka ut till, bränder, trafikolyckor, brandlarm som tjuter, hjärtstopp och liknande. Ibland känns det som att jag har ansökt till ambulansen. Det är väldigt många saker man ska kunna hantera, och det ska göras snabbt.

Utöver beredskapsveckan så ska man åka ut på övningar. Mer om det berättar jag i framtida inlägg. Detta jobbet inom räddningstjänsten är verkligen en prövning av sig själv och det kommer ge otroligt mycket personligt och kunskapsmässigt. Man ska vara fysiskt stark också, så att gå på gymmet ofta rekommenderar jag starkt. 

Vi får se helt enkelt hur jag kommer kunna hantera det, om jag tycker om jobbet, kollegor, arbetsuppgifter, åka ut på larm och liknande. Jag tänker att just nu ska jag koppla bort allt och ta en dag i taget, varför stressa sig upp för något som inte har ens hänt? Så länge jag är lugn, tänker logiskt, hjälper till med det jag kan så borde det gå bra. Håll tummarna för mig så berättar jag mer framöver.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous10 July

    Lycka till

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner10 July

      Tack :)

      Delete
  2. Anonymous10 July

    Det jag tyckte var värst i början var att man var på helspänn hela tiden, svårt att sova osv för man var beredd att rusa iväg på larm. Men det lättade efter några utryckningar. Själva larmen var jag aldrig orolig för, räddningsledaren är ju erfaren och talar om vad man ska göra ifall man inte vet själv redan. Eftersom ambulansförare har beredskap på centralen och räddningsledare rycker ut direkt hemifrån, medan vi deltidare åker privatbil till brandstationen och sen brandbil (lastbil) till larmet, var vi aldrig först på plats.
    Jobbade med detta i flera år men blev tyvärr tvungen att sluta när jag bytte till ett jobb som inte gick att kombinera. Lönen är ganska bra egentligen men eftersom det handlar om bara ca 25% tjänst, behöver de flesta ett annat jobb parallellt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner10 July

      Tack att du delar med dig. Hade jag varit tidig pensionär hade jag kunnat tänka mig jobba som brandman och inte längre på vanlig 8-17 jobb. Många övningar har dom också har jag hört.

      Man jobbar lite då, med något man bidrar med och kan vara ledig resten av tiden.

      Delete