Sunday, September 6, 2020

Vilken aktie är bäst?



När jag frågade min fru i början av året om vilken aktie är bäst sa tyckte hon att Tesla hade mest potential. Idag kan jag konstatera att hon hade rätt. Tesla aktien har senaste året gått upp med +847%, vilket är sjunde plats av hela USA börsen.

Under helgen har jag tittat igenom en mängd bolag som Orkla, Unilever, Novo Nordisk, EA, Activision, Toyota och många fler. Har även tittat på populära fonder som Småbolag, Fastighetsindex, Investmentbolag och så vidare. Ingen av dom aktier eller fonder har fallit i smaken.

De som jag nämnt är säkert en bra investering men jag tycker inte de passar mig och min portfölj just nu. Jag är trygg med min portfölj, jag vet vad bolagen gör, hur mycket de tjänar och vilken aktiepris är rimlig. Jag kommer garanterat missa många bra bolag men samtidigt undvika många dåliga. Portföljen ska återspegla vilken risk man är villig att ha. Jag vill ha låg risk med stabil och trygg (låg) avkastning varje år. Målet är att de aktier jag har tillsammans växer med 10% per år, resten av mitt liv.

Under helgen har jag och min fru bestämt oss att vi ska köpa Tesla aktier. Priset är extrem och är en väldigt riskabel investering. Om man köper idag så kan kursen lika väl gå upp 50% eller ner på en månad. Sådant händer inte hos stabila bolag. Jag kommer avvakta tills Tesla släpper rapporten och om jag tycker att det går bra för dom kommer jag nog köpa aktier i bolaget. 22 september är det bolagsstämma så får vi se vad vi får för information. Vilken aktie vill du köpa men inte köpt än?

*Kan bara tillägga att vi tänker behålla Tesla aktier i minst 5 år, fortsätter aktien leverera så kommer vi hålla dom tillsvidare. Risken är högre än i mina andra aktier men ju längre man håller i dom, desto lägre risk. Bolaget är här för att stanna känns det som.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment