Wednesday, September 2, 2020

Branschfördelning framåt



Såhär ser branschfördelningen ut bland mina innehav. Fastigheter, skog och bank är jag nöjd med och det blir inga fler aktieköp här. Industri behöver ökas lite grann och det är NIBE som jag tänker på.

Dagligvaror har jag ökat rejält under augusti och kommer fortsätta öka här längre fram. Säkerhet (Securitas) har jag pausat lite då läget kring pandemin är fortfarande oklar och först vill jag veta att allt är under kontroll innan jag trycker på köpknappen igen.

Tanken framåt under september och oktober är att öka i investmentbolaget Investor. Den är populärast bland Avanza sparare och har många fina innehav i sin portfölj. Relativt trygg och säker investering på lång sikt. Teknik är minsta del av portföljen så jag kommer fortsätta investera i två dyra men populära aktier Fortnox och Embracer. Rätt eller fel får tiden visa.

*Viktigt att poängtera att denna fördelning tar hänsyn endast till mina pengar som jag har köpt aktier för. Här syns inte någon avkastning. Jag vill ha samma summa i varje bransch och sedan hur mycket upp eller ner det går spelar ingen roll för mig. Jag kommer inte sälja av om en bransch  har stigit väldigt mycket.

När alla branscher ligger på 12,5% kommer jag sluta köpa aktier och gå över till fonder istället. Jag vågar inte ha alla mina sparade pengar på 12 aktier och tänker att fortsätta köpa SPP Aktiefond USA då de har många fina innehav bland annat FAANG bolagen. Fondavgiften är också väldigt låg. Robur Ny Teknik fond är också mycket intressant och tillsammans i dessa två fonder vill jag ha 20% av totala portföljvärde och 80% aktier. För att minska risken såklart.

Hur ska du fördela dina aktier är det du som vet bäst. Det beror mycket på vilka branscher du tror på och hur stor din portfölj är. Saker händer på börsen och enligt mig är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Därför har jag inte någon förhoppningsbolag eller någon "lekhink" som vissa pratar om. För mig ska risken vara låg då jag tänker att ha 1 miljon på börsen i framtiden. Jag vill inte riskera så mycket pengar på 12 aktier. Skulle inte förvåna mig om jag har 24 aktier i framtiden och 4 fonder. Vad är din plan framåt?

Glöm inte att kika på min portföljutveckling om du inte har gjort det redan.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Fin uppställning! Jag har också som plan att öka i Investor, men just nu har jag inte så mycket pengar att omsätta. Så det får bli någon enstaka här och där!

    Ha det fint och klappa vovven!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej och tack! Låter som en bra plan. Det blir kanske mer pengar över längre fram, svårt att ha samma utgifter varje månad då saker händer ju... :) Ska göra! Vill du se fler bilder på henne?

      Kram

      Delete
  2. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete