Thursday, September 24, 2020

Tesla in i aktieportföljen



Igår har jag lagt till ett nytt innehav i portföljen vilket är Tesla. Många tänker direkt på bilarna, men de gör mycket mer än så. De har även en nätverk av laddstationer, solceller, energilagring samt forskning inom olika områden. Varje år gör dom fler och fler saker, till exempel inom snar framtid planerar dom att göra egna batterier själva för att klara efterfrågan och sänka priset.

Efter att ha lyssnat på batteridagen insåg jag hur duktiga dom är. Bilarna kommer att köra fortare, kosta mindre, köra längre och forskningen går åt rätt håll. Produktionen är igång utan störningar, fler nya fabriker håller på att byggas och Tesla är bara i början av sin livslång resa. Kan Tesla bli nästa Apple?

Full fokus just nu är på Tesla bil som kommer att kosta ungefär 250 000 kr. Om jag uppfattade det rätt så kommer den även kunna köra sig själv. Hur sjukt är det? Jag betalade 200 000 kr för min bil och nästa gång jag köper bil så skulle det inte förvåna mig om det är just Tesla. Viktigaste parameter för mig är avstånd som den kan köra. Jag skulle vilja ha 600 km.

Priset blev dyra 400 dollar per aktie, köpte den på KF konto ifall det blir utdelningar i framtiden är KF bättre än ISK. Det finns många åsikter kring aktiekursen. Vissa säger att bolaget är värd 150 dollar, andra tycker 300 dollar och finns även vissa som säger 1 000 dollar eller ännu mer. Ingen vet med andra ord.

Eftersom jag och min fru planerar att äga aktier fram till tidig pension, runt 30 år kvar, så spelar det ingen som helst roll vilken pris vi betalar idag. Om hälften av saker går bra som Tesla gör så kommer vi se aktiekursen dubblas många gånger framöver. Går det åt pipan så gör det inte mycket heller, det är bara ett litet innehav i portföljen (kommer att bli runt 1-2%). Dessa investerade pengar har vi råd att förlora. Äger du Tesla aktier? Tycker du att vi köpte ett bra bolag?

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Spännande!

    Tesla är helt klart intressant och det är inte omöjligt att även jag hoppar på så småningom. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varför inte? Man behöver inte ha 20% av portföljen :)

      Delete
  2. Jag äger inga aktier i Tesla. Spännande bolag men aktien lockar inte mig. Jag får helt enkelt ta del av spänning via ditt innehav, så det ska bli kul att följa din resa i Tesla :)

    Vet inte om jag håller om detta dock "så spelar det ingen som helst roll vilken pris vi betalar idag". Det är ju ganska stor skillnad om man (av siffrorna du nämnde) betalar 150 eller 1 000 USD för en aktie.

    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt att höra!

      Det är helt ok att inte hålla med. Som jag ser det borde aktiekursen stå mycket högre om 10 år så en hundralapp för mycket idag gör inget för mig.

      Ett annat sätt att se det på är att allting är redan inprisad i aktiekursen, så det borde vara hyfsad rätt värdering av all information vi har just nu.

      Eftersom det är bara 1% av portföljen kan jag alltid dubbla innehavet och halvera förlusten. Förutsatt att jag tror på bolagets framtid.

      Sedan vill alla köpa billigt, men det är omöjligt att tima börsen.

      Just idag tycker jag att *säkra och stabila* banker verkar vara sämre investering än tesla. De bara går ner...

      Saker kan hända vem som helst och när som helst.

      Priset spelar ingen roll om man tänker fylla på fler aktier i framtiden. Hade det varit engångsköp, då är priset viktig.

      Delete
  3. Det är såklart att priset spelar roll. Om du köper en aktie för 100 kr som går upp till 1000 kr så är det en uppgång med 1000%, men om du istället köpte aktien för 250 kr så är uppgången bara 400%.

    Jag antar att du menar att om 30 år så tror du att aktiekursen kommer att vara långt mycket högre än idag och därför spelar inköpskursen ingen roll. Okej, jag håller med om att sannolikheten för en uppgång på 30 års sikt är rätt hög, men hur stor den uppgången är beror på inköpskursen.

    ReplyDelete