Saturday, September 26, 2020

Månadssparande funkar inte för mig



Denna vecka har jag varit inne i min aktieportfölj extra mycket. Anledningen är att jag har sålt av lite Securitas aktier för 140 kr styck, fyllt på portföljen med lite nya pengar, fått utdelningar från Axfood och Castellum samt spenderat största delen av summan på Tesla, Fortnox, Embracer och Investor aktier. Det blir spännande att se sammanfattningen av portföljen den 1:a oktober.

Som det ser ut nu så behöver jag fylla på mer i Axfood, Investor och Embracer för att vara nöjd med portföljen och riskspridningen. Alla andra branscher har jag redan fyllt på med lika stora summor. Eftersom jag får min lön (A-kassa) varje vecka så köper jag aktier varje vecka istället och inte en gång i månaden. Månadssparande funkar inte för mig, jag vill hellre investera mindre summor men ofta, det håller även motivationen uppe att fortsätta spara. Pengarna ska jobba åt mig så fort som möjligt och inte samlas i en hög.

I april-maj kommer jag vara 100% nöjd med min aktieportfölj och då kommer jag investera det mesta i SPP Aktiefond USA. Fram till dess kan det hända att jag lägger till nåt nytt innehav i portföljen, men det är inte bestämt än. Branscher jag har på bevakning är inom dagligvaror, investmentbolag och spel.

Vi ska inte heller missa att fler och fler bolag återupptar utdelningarna på börsen. För min del så är det Skanska som troligtvis kommer att dela ut 3,25 kr per aktie i slutet på oktober eller i början på november. Behöver först godkännas på stämman den 22 oktober. Det är en minskning från tidigare tänkt utdelning på 6,25 kr men det är bättre än inget. Hoppas att fler bolag följer efter och gör samma sak, antingen nu under hösten eller direkt efter nyår. Jag och många andra sparare älskar utdelningar, eller hur?

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Har faktiskt inte drabbats så hårt (utdelningsmässigt). Det är "bara" 6 av mina bolag som ställt in utdelningarna i år. Däremot drabbades inkomsten då min bättre hälft blev uppsagd pga krisen, så nu inväntar vi a-kassan o svar från dom.

    Blir svaret från dom negativt så blir det knivigt med investeringar tills hon löser ny inkomst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Här fick jag endast 33% av det jag trodde skulle komma i utdelningar...

      Tråkigt att höra, hoppas det löser sig alt. att hon hittar annat snabbt. Jag söker också, men det är lite svårare än vanligt, men inte omöjligt.

      Delete
    2. Allt löser sig med lite tid. Hon jobbar extra på sitt gamla tills vidare, med liten möjlighet till ny anställning.

      Har mitt investerande i 60% sverige (mycket fastighet) och 40% usa/kanada, och dom är inte lika gnälliga över utdelningar eller lever i tron att det bara är miljardärer som får del av dom.

      Delete