Wednesday, September 30, 2020

Lohilo Foods börsnotering 26 oktober 2020



Äntligen ett bolag som vill komma till börsen som är i min smak. Bolaget heter Lohilo Foods (tidigare Alvesta Glass). Lohilo säljer produkter som energidryck, protein glass, bars, chips, tuggummi, träningskläder, träningstillbehör och har ett eget träningscenter i Växjö där man kan köpa produkter eller spela paddle och pickleball. Produkterna riktar sig mest till tjejer mellan 16-30 år men såklart vem som helst kan köpa dom. Lohilo är ett ben i Lohilo Foods. 

Lohilo Foods äger även Alvesta Glass som tillverkar glass som du kan köpa nästan vart som helst i landet. Även Järnaglass som tillverkar ekologisk samt premium glass. Förutom dessa även Nicks som tillverkar glass, chocklad, bars, syrup och tuggummi. 

Bolaget är även distributörer till Häagen Dazs och Bubbies.

Kort om historia. Alvesta Glass köptes upp år 2009, Lohilo produkter började säljes år 2013 och när produkter började växa och blev populära även utomlands var det naturligt att ändra namnet på hela bolaget från Alvesta Glass till Lohilo Foods AB för att anpassa sig till internationell nivå.


Efter att ha lyssnat på tre bolags presentationer så kan jag sammanfatta det viktigaste. VD och grundare Richard Hertvig satsar allt på att Lohilo Foods ska växa, både i Sverige och utomlands. VD sa själv att han vill nå månen (alltså växa enormt mycket). Hur rimligt är det får ni själva avgöra med all konkurrens ute på marknaden.

VD har även påpekat flera gånger att början av året har varit helt fantastisk försäljningsmässigt. Under 2020 var det storsatsning på reklam och tillverka nya produkter inom Lohilo. Produkter levereras till 1 500 butiker runt om i landet och har även vuxit internationellt. Kunderna finns i länderna: Finland, Danmark, Tyskland, Litauen, Tjeckien, Slovakien, Portugal, Tyskland, Nederländerna, Nya Zeeland och fler på gång.

Senaste tiden har flera duktiga personer anställts som har tidigare arbetat i stora välkända bolag.


De som vill köpa in sig i bolaget kan teckna aktier redan från och med 28 september till 13 oktober. Minsta köp är 5 500 kr. Annars får man vänta tills 26 oktober, då kommer bolaget finnas på börsen och kan handlas till vilken summa som helst. Priset är satt på 22 kr per aktie, hur det blir den första dagen på börsen är omöjligt att svara på.

Efter lite letande på facebook och twitter, hittade jag personer som har ägt Alvesta Glass aktier via Peppins (onoterat) och skrev att rimlig kurs borde vara runt 18 kr per aktie. Hur rimligt det är vet jag inte då jag har inga andra siffror att gå på. 

Kommentarerna blev också olika, vissa säger att det är ett fantastisk bolag, andra hoppar gärna över. Precis som alltid, ingen vet hur det blir i framtiden. Jag funderar på att köpa en liten post för en tusenlapp och sedan utöka det när tillfället ges.

Jag bor själv i småland och har hört mycket bra om Alvesta Glass som glass och bolag. Det är även lite extra roligt att äga bolag som är nära hem. Innan jag glömmer måste jag berätta en sak!


I helgen åkte jag till Willys butik och köpte en massa Lohilos produkter för att göra en test. Jag tog med mig flera olika energidryck och proteinglass. Det var väldigt olika smaker, vissa älskade jag (Pink Beach energidryck) och (Unicorn glass) medan andra var ok. Min fru däremot tyckte mycket om alla energidryck och unicorn glass då den smakade tuggummi. Andra glass tyckte hon inte mycket om, hon saknade socker. 

Sammanfattningsvis så finns det något för alla, man behöver bara hitta det man gillar. Tror även att i framtiden kommer Lohilo Foods att köpa upp fler mindre bolag och blir kanske som Axfood fast inom annat segment (nyttiga sports produkter) och även växa utomlands.

Tycker även att det var lite tråkigt att ett bolag som Readly stod på förstasidan hos Avanza, fick youtube videos och mycket reklam, medan Lohilo Foods var inte ens nämnd under måndagen att man kan teckna den nu. Jag tror att Avanza fick inte betalt för det därför lämnades Lohilo i skuggan. Hursomhelst tycker jag att det är ett intressant bolag inom livsmedel med fokus på glass och nyttiga/ekologiska träningsprodukter.

Har ni något att tillägga eller en kommentar, dela gärna med er. Är det ett bolag ni kommer att köpa?

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous30 September

    Tack för analysen. Jag har ägt Alvestaglass via Pepins sedan "the beginning" - och funderar på att fylla på innehavet. Är Smålänning och gillar att följa lokala bolag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack själv! Såg att aktiekursen steg fint uppåt senaste åren från 50 kr mot 200 och nu ner till 180 kr. Vad tycker du är rimlig aktiepris nu när den noteras på 22 kr styck?

      Delete
    2. Anonymous01 October

      Jag håller nog med Unknown här nedanför. Jag har anmält intresse att delta i noteringen och hoppas på en positiv utveckling.

      Delete
    3. Det blir det säkert, bara man har tålamod

      Delete
  2. Hej! Vad priset var på pepins för 9 månader sedan är inte relevant för värdering idag. Sedan senaste handelsdag har mycket hänt i bolaget. Lohilo växer strakt i Sverige och expanderar till nya marknader i utlandet. Dessutom så kommer aktien numera vara noterad vilket ökar likviditeten avsevärt och minskar risken. Bolaget bör värderas efter framtida intjäningsförmåga och med deras snabba expansion i åtanke. Vad ett gäng amatörer bytte onoterade aktier för 9 månader sedan spelar ingen roll

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller jag med om. Vi får se helt enkelt vad som händer 1sta handelsdagen, mycket intressant.

      Delete
  3. Anonymous04 October

    Hej! jag läser i prospektet att marknader utanför Sverige står för 16% av försäljningen. Någon som vet hur den internationella tillväxttakten sett ut de senaste åren?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den måste vara hög då de är nyligen gick ut utanför sverige, fler och fler länder läggs till i listan. Hörde från presentationen att bensinstationer, affärer, gym fylls på med deras produkter. Har dock ingen fakta, då det är lite svårt att hitta det. Läs senaste jan-juni rapporten, kanske jag missat nåt.

      Delete