Monday, September 21, 2020

En massa nyheter



Jag
hann knappt att läsa, förstå och ta till mig information och nyheter som vi har fått idag. Att vara arbetslös och följa nyhetsflödet tar nästan hela arbetsdagen. Att jobba och göra samma sak är nästintill omöjligt. Detta har hänt:

Tydligen fick vi ett nytt taxeringsvärde hos Skatteverket, börsen faller, Nordea nämns i ny penningtvättshärva, regeringens höstbudget vill förlänga den höjda A-kassan med 2 år till, Wästbygg och Fasadgruppen är på väg till börsen, SCA ser att svensk skog kommer växa snabbare till följd av klimatförändringar, 68% har svarat i undersökning att de kan spara mer än 10% av sin inkomst (3 027 personer deltog i undersökningen), kommer även en pensionstillägg upp till 600 kr i månaden, sänkt skatt på arbete med 1 500 kr per år som gäller f.r.o.m nästa år, Uppskovsräntan slopas, höjt tak för RUT, dyrare förmånsbil, höjd skatt på alkohol och tobak och mycket, mycket annat!

Ja, det är måndag det. Vet inte varför jag läste allt, oavsett vad jag tycker så kan jag inte påverka något. Det är bara gilla läget, acceptera att det finns saker som kommer att kosta mig mer och saker som kommer att ge mig mer i plånboken. 

Det jag vill förmedla till er alla är att lägga er tid och energi på saker ni gillar och saker som måste göras. Strunta i nyheter och tänk inte på det som händer, vi kan ändå inte göra något åt det. 

Börsen föll med -3,53% idag, och? Sedan botten 23 mars ligger vi fortfarande +30%, har ni glömt det? Klarar ni av om börsen fortsätter ner -10%? Eller -20%? Det kan hända. Jag blev i alla fall glad att se en liten dipp, hoppas det fortsätter så, då kan vi alla köpa aktier billigare. 

Kom ihåg att september är nästan över, vilket betyder att många bolag har tjänat in nya pengar denna kvartal och aktier borde värderas dyrare nu än för 3 månader sedan. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment