Saturday, March 13, 2021

Pengaregn



Ibland har man lite pengar kvar på kontot, men ibland får man mer än man tänkt sig och pengarna regnar in från alla håll och kanter. Låt mig förklara:

Nu när jag blev anställd och jobbar 100% får jag min första lön snart, A-kassan betalade ut för föregående vecka och det blev extra klirr i kassan. Nyligen kom det även deklaration där det stod att jag får lite pengar tillbaka. Under helgen lyckades vi sälja några saker från förrådet vilket gav en tusenlapp till. Från 1 april kommer även en rad utdelningar från mina aktier som Axfood (Willys), Swedbank och Castellum. Den 9:e april är det största innehavet Volvo som delar ut massa pengar. Tittar jag lite längre fram så borde jag få 700 kr från bloggens reklamintäkter i mitten på april. Våren är bästa årstid för mig.

Solen skiner, våren blir varmare för varje dag som går, lediga dagar under påsken närmar sig, pengarna faller in på kontot utan att jag behöver anstränga mig allt för mycket, nya investeringar görs och det bygger portföljen större och större för varje år som går. Det leder såklart till ännu kraftigare pengaregn nästa år och nästa år och även nästa år och så vidare...

Små steg gör stor skillnad, jag minns när jag började spara och köpa enstaka aktier, tyckte det var lite löjligt att kalla mig en aktieägare med 2-3 aktier... Portföljen har växt genom åren och nu är det hundratals aktier och intresse för aktier är nu större än någonsin. Jag ser potentialen framåt. Jag ser ränta på ränta. Världens åttonde underverk. Den som förstår den blir rik, den som inte gör det - betalar.


Viktiga händelser under veckan är att Avanza betalar tillbaka fondavgifter för småsparare (upp till 50 000 kr i portföljvärde). Nu får alla småsparare handla aktier och fonder helt gratis. Precis som det borde vara.

När värdet överstiger 50 000 kr betalar man courtage (avgift för att handla värdepapper) på 0,25% eller minst 1 kr. Det är ändå ganska billigt och är definitivt värt att fortsätta spara. Fonder har olika avgifter.

Första veckan på jobbet har gått bra och jag tyckte mycket om det. Alla är hjälpsamma och jag får allt jag behöver för mitt jobb, utbildningar, utrustning m.m. Har blivit positivt överraskad flera gånger på en vecka.

Köksrenovering hemma är i full gång och vi förväntar oss vara klara om ett halv år ungefär. Det är inte lätt att jobba hemma efter jobbet, lite trött är man. Att investera i huset ser jag som självklarhet, både genom amorteringar och investeringar. Värdet på huset blir högre och skulden lägre. 

Det har kommit upp lite extra oväntade kostnader i form av extern hjälp, men det är bara gilla läget och fortsätta. Det måste gå framåt och bli bra. Vi kommer att trivas bättre hemma, det blir mer plats, mer praktiskt och mycket finare. När man jobbar hemifrån och oklart hur länge till är det väldigt viktigt att ha det bra hemma.

Har funderat och bestämt mig att skriva lite längre inlägg och posta dom på lördagar och onsdagar. Då har ni att läsa under helgen eller mitt på veckan. Det skulle underlätta för mig också att kunna fokusera på nya jobbet och arbete hemma. Det gäller att prioritera rätt. Har jag tid över så självklart skriver jag oftare. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment