Monday, May 31, 2021

Sparkvot? Snitt sedan start



Månadens sparkvot för maj var lite extra hög då jag köpt lite mer än jag hade tänkt mig i början av månaden. Det var länge sedan jag uppdaterade er om min sparkvot så jag tänkte att göra lite speciellt denna gången. Jag hoppar över maj och tittar på helheten istället.

Har sparat på börsen i 41 månader nu och när jag räknar fram våra löner och hur mycket jag sparat av det så ligger sparkvoten på mellan 13-16% i snitt per månad. Jag är nöjd då målet har alltid varit minst 10% av våra löner ska gå till börsen. Jag kan egentligen spara mer, men det kommer att ske när börsen rasar -30% eller mer, som förra året. Då sparade jag 30-50% av våra löner under nedgången. Nu med facit i hand kommer jag att spara ännu mer i nästa krasch.

Procenten varierar då och då eftersom ibland jobbar vi båda två men förra året till exempel var jag arbetssökande. Sjukdom och ledigheter påverkar sparkvoten också. Hur som helst så är jag som sagt nöjd och hoppas vi kan fortsätta i den takten. 

Vi lägger även runt 10% på amortering av bolånet och egentligen lite mer om vi ska lägga till CSN. Målet är fortfarande kvar som innan, att betala av huslånet helt. Vissa tycker att det är dumt men jag tycker att det är dumt att låna hela tiden. Har man inte pengar ska man inte boka resor tycker jag. Det är inte hur mycket pengar du får som gör dig rik, det är hur du hanterar dom.

Två Månadslöner

1 comment:


  1. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete