Tuesday, August 17, 2021

Bensinbil är billigare än elbil



Som rubriken säger så är det billigare att ha en bil som drivs av bensin och inte el. Man behöver inte ens ha en bensinsnål bil. Jag har en Nissan Qashqai sedan 2015 och i denna inlägg ska jag gå igenom hur mycket den har kostat mig och ni kommer att se att i slutändan är det en väldigt billig bil jämfört med en elbil oavsett märke.

Under 6 år jag har haft bilen har jag kört 120 000 km och den har dragit i snitt 0,65 liter milen. Totalt har jag förbrukat 7 800 liter och priset har varierar mellan 12,5 kr liter upp till 16,5 kr liter. Jag räknar på snittet 14,5 kr liter. Priset för bensin landar på 113 100 kr på 6 år.

3 år har jag haft halvförsäkring på 3 000 kr per år och 3 år har jag betalat full försäkring för 6 000 kr per år. Totalt för försäkring har jag betalat 27 000 kr.

Bilen har jag köpt för 195 000 kr som var helt ny med 0 körda mil. Skatt 821 kr och totalt 5000 kr efter alla år. För service, nya däck, tvätt, tillbehör och reparationer har jag betalat 50 000 kr. Om jag sätter ihop hela summan jag spenderade på bilen blir det 390 000 kr. Säljer jag bilen så får jag 100 000 kr tillbaka och kostnaden då blir 290 000 kr och jag kan börja söka efter ny bil. 290 000 kr på 6 år är 4 027 kr per månad. Det är vad min bil kostat. Ni som har 2 eller 3 bilar hemma, fundera vad dom har kostat er då? 8? 12 tusen i månaden?

Om man köper en elbil som alla pratar om så är siffrorna helt annorlunda. Även om man kör på el helt gratis (klart att el kostar) så kan vi räkna på själva bilen. En vanlig elbil i samma storlek kostar runt 400 000 kr idag. Om man kör den i 6 år och vill sälja den sedan så tappar bilen minst 50% i värde som alla andra bilar gör. Man blir kvar med bil som är värd 200 000 kr. 

Elbilen tappade redan i värdeminskning över 200 000 kr som är din kostnad egentligen. Sen ska man lägga på skatt, försäkring, nya däck, reparationer, service, kanske även batteribyte? Tror ni att det är möjligt att klara sig under 1 250 kr per månad i alla dessa saker? Det tror jag inte. Då är bensinbil billigare än en elbil. Köper man elbilen över 400 000 kr så är det definitivt billigare att äga bensinbil. 

Vanliga arbetare har inte heller 400 000 kr liggandes på konto och då tar man lån vilket är extra kostnader i form av högre betalningar på ränta. När jag fyller bensintanken så tar det 1 min för mig. När elbilen laddas i 30 min vad gör man då? Oftast är laddstationer nära shoppingcenter där du går in och spenderar ännu mer. Räckvidden på elbil halveras under vintern med vilket är stor nackdel för vissa som bor längre norrut. Tack men nej tack. Har du en elbil? Håller du med?

Två Månadslöner

10 comments:

  1. Har inte haft bil på 10 år men vill minnas att jag räknade med 4-5000 kr/mån redan då. Tror det var inkl "allt" dvs parkering, böter, bränsle och kanske alternativkostnad ("ränta") för värdet då.

    Helt klart är det generellt dyrare att ha en bil med högre pris. Lite kan väl kvalitet och andrahandsvärde skilja men inte så mycket att det ändrar det påståendet.

    Om jag köper elbil nästa gång (vilket jag tror, men då en mindre typ Peugeot 208e som kostar knappt 300.000 kr idag och kanske blir de lite billigare tills det är dags) är kravet för att det ska funka att ha en laddare vid hemmet som står för all vardagskörning (95%?) och att externladdning endast sker vid långresor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner17 August

      Hej! Räknar du böter, ränta osv då låter som 4-5k i mån rimlig summa. Precis, oavsett bilens pris går de ner i värde lika fort. 30% på 3 år och 50% på 5 år. Ju dyrare man köper desto mer förlorar man.

      Sen ska man inte titta bara på kostnader. Körupplevelse är också viktig. Jag hade gärna betalar lite mer för att ha en bil som är ännu säkrare, tystare och håller bättre kvalite i övrigt.

      Delete
  2. Det beror i hög grad på hur mycket du kör. Du kanske minns att jag skrev om min Nissan Leaf för nåt år sen. Den köpte vi på avbetalning och hade i princip samma kostnad som innan fast till banken istället för bensinbolagen. Senare flyttade vi lånet till bolånet och då gick det ännu längre ner.

    Bilen har nu gått ~24000 mil efter ungefär samma tid som din bil är gammal. Tidigare räknade jag med 1kr/km i bensin och det var när soppan låg på 13-14kr/litern. Elkostnaden är i princip försumbart mot det. Totalt laddade vi för mindre än 1000kr på vägen. En stor del även gratis på vägen. Annars hemma till 70öre/kWh inkl all skatt.

    Servicekostnad? Ehh... nej. I princip obefintlig. Jag bytte bromsarna efter 20000 mil förra sommarn. Och vindrutetorkararmarna. Det var i princip allt utöver de första två gratisverkstadsbesök för service (eller kanske inte gratis, men de ingår...).

    4 uppsättningar sommardäck samt en dubbdäck gick åt under tiden.

    Batteriet mår fortfarande bra men kapaciteten har faktiskt gått ner. Men långt i från att bilen vore oanvändbart i vardagen och behöver bytas närmaste tiden. Jag funderar dock att uppgradera den nån gång.

    Summa summarum: Billigaste bilen jag nånsin ägde.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glömde tillägga att jag inte bryr mig om värdeminskningen. Jag bokför alltså inköpspris direkt som "borta". Bilen kommer ändå köras tills den braka sönder ;-)

      Delete
    2. Två Månadslöner17 August

      Hej, tack för din kommentar! Har du räknat på vad det kostat dig per månad? Ingen service? Har du inte bytt lampor, filtrar, bromsvätska, AC?

      70öre/kWh inkl all skatt? Hur många kWh använder du per månad? Är nyfiken :)

      Delete
    3. Lampor ja. Bytt själv. Under 500kr totalt. Filter? Finns bars för kupeluft. Inge bytt än. Bromsvätska, AC: nej.

      Bor i Norrbotten och vi bränner ungefär 30 MWh/år. Sen ifjol producerar bien hel del själv.
      Nätavgift ingår inte då den inte påverkas av förbrukningen.

      Delete
    4. Två Månadslöner17 August

      Så 30 MWh blir 21 000 kr som kostnad för drivmedel (el) då? Per år. Det kan inte stämma? Du får gärna förklara för mig hur mycket el du förbrukar åt bilen varje månad.

      Delete
    5. För hela fastigheten! Därför skrev jag var vi bor nånstans. Antar att vi behöver lite mer för värme än genomsnittsläsaren.

      Enligt laddboxen gick det 20 MWh igenom fram till för ungefär ett år sen. Och då var det ändå redan över fyra år. Blir alltså ~5 MWh/år. Alltså mindre än 500 kWh/mån. Detta jämfört med fyra tankfyllningar á 70 liter innan. Plus olja. Plus tändstift. Plus allt möjligt annat.

      Våra solceller ger mer över året än vad bilen drar. Vi passar dock på att mata in.så mycket som möjligt då ersättningen för detta är större.

      Delete
  3. Anonymous17 August

    Intressanta diskussioner ovan.
    Vi har också elbil, men kan inte säga något om kostnaden än, då vi haft den för kort tid.
    Vi kikade även på att köpa en begagnad Tesla. Värdeminskning efter 1 -2 år var 0 (noll) kronor. En begagnad Tesla kostar alltså lika mycket som en ny. Eller mer eftersom man får ta del av bonus malus när man köper en ny.
    Nu vet jag inte hur det är med andra modeller vad det gäller andrahandsvärde eller Värdeminskning. Men ovan är ett exempel.
    Våra fossilbilar har minskat rejält i värde.
    /X

    ReplyDelete
  4. Priset på elbilar går ner i snabb takt. Sannolikt dröjer det inte länge innan inköpspriset är ungefär samma som för bensinbilen. Andrahandsvärdet på bensinbilar kommer sjunka fort i takt med att elbilar blir ännu mer populära.

    ReplyDelete