Thursday, August 19, 2021

Är Embracer köpvärd idag?



Oj oj oj vilken rapport det var igår hos min största innehav i portföljen! Antal pågående spel hos Embracer har ökat från 125 till 180 stycken. Totalt antal anställda dubblades från 3975 till 7886. Justerad resultat per aktie hamnade under kvartalet på 2,30 kr mot förra årets 1,51 kr per aktie. Försäljningen har ökat med 66% från 2068 MSEK till 3426 MSEK.

Viktigaste förklaringen av den fina utvecklingen var lanseringen av Biomutant spel och förvärven av Easybrain och Gearbox. Viktigt att påpeka att Alla investeringar i utveckling och marknadsföring av spelet Biomutant samt förvärvskostnaden för Experiment 101 och varumärket hade tjänats in en vecka efter lanseringen. Wow! Här gjorde Embracer ett klipp!

Ledamot Jacob Jonmyren passade på och köpte 4 500 aktier för nästan 1 miljon kronor idag. Betalade 193 kr per aktie. Även VD Lars Wingefors har köpt 150 000 aktier i bolaget! Betalade 190 kr styck. Totalt kostade det honom 28,5 miljoner kronor. Finanschef Johan Ekström passade på och köpte 2 600 aktier och även styrelseordförande Kicki Wallje Lund köpte 2 500 aktier för 197,88 kr styck. Dom ser något i framtiden som vi inte förstår än känns det som. Alla köp framgår av Finansinspektionens insynsregister. VD äger just nu 26 miljoner A aktier och 105 miljoner B aktier.

Embracer undersöker möjlighet till dubbelnotering. Det borde ske inom 1-2 åren enligt tidigare uttalanden. Bolaget vill noteras på en reglerad marknad till skillnad från dagens listning på First North. Målet är att nästa rapport får vi mer info om det och kanske en hel tidsplan framåt. Jag tror att det blir Stockholms Large Cap och kanske även USA. Sverige är känd för en bra och stabil börs och många vill komma hit. Notering på till exempel Norge eller andra länder är oftast mindre intressanta. 

USA skulle betyda enormt för Embracer och aktiekursen hade skjutit i höjden direkt. USA har mycket mer pengar, både privatpersoner och fondförvaltare. Ett snabbväxande bolag som Embracer som snart kommer ikapp största spelutvecklare (EA, Activision och Take Two Interactive ) tror jag många hade velat att ha i sina portföljer.


Ingen utdelning föreslås. Det tycker jag är ändå rätt med tanke på vad Embracer kan göra själva med dom pengarna. Hade vi fått dom hade vi nog spenderat allt, köpt fler aktier eller något annat. Embracer däremot använder kassa på ett bättre sätt genom att köpa upp konkurrenter. Inte så länge sedan har Embracer förvärvat en rad bolag och idag har dom köpt 3 nya bolag till med över 220 nya medarbetare! Bolagen heter Demiurge, SPL och Fractured Byte. Några spel som dom tre nya bolag har jobbat med är bland annat Medal of Honor (en gammal klassiker), Gears of War, Mass Effect, Brothers in Arms och Armored Warfare mobile. 

Bolaget vill göra en aktiesplit 2:1 vilket betyder att varje aktie blir två. Äger man 100 aktier så blir det 200 aktier och aktiekursen kommer halveras. I slutändan är det plus minus noll, man vinner och inte heller förlorar på det. Oftast har det dock varit väldigt positivt när bolag gör aktiesplit, av någon konstig anledning så tror många att nu är det billigt att köpa när egentligen är det samma sak. Många bolag har gjort en split senaste tiden, bland annat Investor, Nibe, Apple, Tesla. 

Vad har hänt med Embracer? Bolaget har klättrar upp i aktiefavoriter väldigt snabbt. För bara ett-två år sedan var det bolag som HM, Swedbank, Latour och Ericsson som låg i top listorna. Nu har Embracer passerat alla dom och ligger i många portföljer. Bolaget är på plats nummer 4 i aktiefavoriter på Avanza. Första plats går till favoriten Investor, andra plats tog Volvo och tredje plats är för Kinnevik. Jag tror på sikt kommer Embracer gå över Kinnevik och då kommer jag äga top 3 favoriter i portföljen. Det visar att jag har gjort en bra analys från början och mina bolag klättrar uppåt bland favoriter.

Embracer gick upp med ungefär 6% under gårdagen men avslutade dagen men ett litet minus på -0,34% och nu kostar aktien 189 kr. Enligt bolaget så finns det 90 spelutvecklingsprojekt på ett värde mellan 2,8-3,3 miljarder kr som kommer att släppas till och med sista mars 2022.


Många nyheter i Embracer idag vilket är jätteroligt. Under sommaren brukar det vara ganska lugnt och sen under hösten och vintern händer det saker som förvärv, aktiesplit, börskrasch, stora rörelser i aktiekurser m.m. Alla år är ganska lika känns det som. Brukar vara lugnt på sommaren och börsen stiger oftast mest efter jul ledigheten, alla vill åt utdelningarna.

”Vår strategi att bygga en diversifierad och decentraliserad koncern som står för många intäktsströmmar, ligger fast. Vi ser fram emot en lång tillväxtresa inom spel tillsammans med våra operativa koncerner och vi kommer fortsätta att välkomna fler talangfulla kreatörer och entreprenörer till Embracer. Vi tror att ju större vårt oberoende ekosystem blir, desto större output kommer det att generera på lång sikt. Vi är ödmjuka inför det stora intresset bland entreprenörer och kreatörer för att bli en del av Embracerfamiljen. Vi har fortsatt ett stort antal pågående diskussioner om samgåenden och förvärv, däribland stora eller transformativa förvärv som kan bilda nya operativa koncerner. För närvarande har vi cirka 8 miljarder SEK i nettokassa och 17 miljarder SEK tillgängligt inklusive kreditfaciliteter. Vi har en stark balansräkning som bas för vår fortsatta tillväxtagenda”.

Här har jag många tankar, det gäller att läsa mellan raderna. Jag har markerat lite nyckelord som är jätteviktiga för min analys. Många intäktsströmmar är absolut det viktigaste. Bolaget gör väldigt många saker som är rätt. Embracer säljer inte bara spel men även gamla spelkonsoler, filmer och merchandise. Spelen är såklart största biten och även här ser jag Embracer som investmentbolag. Spel tillverkas inom pc, konsol, VR och mobiler. Intäktsströmmar är många.

Känns som att man har redan missat tåget i Embracer men jag tror att resan är fortfarande bara i början. Bolaget vill ha en lång tillväxtresa vilket betyder fler förvärv, större förvärv, bättre spel, fler spel, långa kontrakt, fler marknader och så vidare. Embracer säger ju själva, ju större dom blir, desto mer kommer det levereras. Det säger mig att vinsterna kommer också ökas, år efter år efter år. Det som är intressant är att Embracer vill ha fler ben i bolaget. Det finns redan 8 olika ben med 77 studios. Jag har en känsla att det kan bli ett ben till med VR spel, då VD har påpekat flera gånger att just denna område kommer växa snabbast i framtiden. Mobilspel är också intressant då spel kan skapas snabbare och har goda marginaler. 


Det finns kassa att växa och det finns många investerare som vill parkera sina pengar. Embracer har väldigt ljus framtid, både just nu men även efter. Embracer finns i många fonder, men jag ser att det kan vara fler. Om bolaget går över till Large Cap på stockholmsbörsen då kommer det hända grejer. Miljoner aktier kommer att köpas av stora fonder och institutioner. Det kommer ge kursen en fin resa uppåt. 

Min amatörsanalys säger mig att aktien kommer vara närmare 300 kr innan året är slut och borde nå 400 kr innan slutet på nästa år. Det kan vara en ökning på 100% på lite mer än ett år vilket är helt fantastiskt. Jag ser många spel i deras pipeline som har potential att komma upp på topplistor med över 1 miljon sålda exemplar, precis som har skett innan. Glöm inte att aktiekursen har ingenting att göra med bolaget ibland. Kursen kan gå ned, oavsett om det är många bra nyheter. Jag har fyllt på Embracer varje månad och mer vid varje dipp och det har belönat mig väldigt bra. Och mer blir det...

Många pratar om varför kursen inte gått upp under rapportdagen, många är nyfikna på vad som händer, försöker att jämföra Embracer med andra bolag och skyller på att hela gamingsektor går trögt men ärligt talat är det ingen som vet. Har även hört att räntan borde gå upp lite under hösten som påverkar tillväxtbolag negativt och mycket annat brus. Det finns ALLTID något att oroa sig för. Köp fina bolag och sälj aldrig dom. En nedgång i kursen är bara bra, då får du köpa ett fint bolag som Embracer billigare.

Är Embracer köpvärd idag? Ja, ja, ja och ja. Det finns jättemånga triggers som kan ge aktiekursen bränsle. Om aktiekursen faller, då är det perfekt tillfälle att ta alla pengar och slänga in i bolaget. På längre sikt kommer vi alla som äger aktier dubbla våra pengar flera gånger om. Det är bara min amatöranalys och ska inte ses som köprekommendation. Alla ska göra egna analyser och egna köpbeslut.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Tack för ett informativt inlägg! Trots att jag inte brukar investera i den här typen av bolag ska jag göra en egen analys och läsa på om Embracer. Jag har lite likvider nu, så vem vet?

    ReplyDelete
  2. Jag kanske är en flockperson men jag har hoppat på Embracer under våren/sommaren, försöker hålla köpen lite utspridda, men ligger ändå back där för tillfället.

    Trots det är jag inte särskilt orolig på sikt. Jag må vara sen in men med tanke på hur bra bolaget sköts ser jag en klar möjlighet att detta blir ett riktigt stort bolag på sikt. Har mer tilltro till Embracer än till EA, om man säger så. Att caset är omöjligt att räkna på måste man nog ta som ett faktum.

    ReplyDelete
  3. Anonymous20 August

    Randy Pitchford, som är grundare av dotterbolaget Gearbox, har köpt 50.000 aktier i Embracer för cirka 9,5 miljoner kronor idag.

    ReplyDelete