Sunday, August 15, 2021

Verktyg man måste ha i ett hus



När jag flyttade in i huset för 5 år sedan hade jag inga verktyg alls. Vi bodde i en liten lägenhet innan och det enda vi hade var en spärrskruvmejsel för att hänga upp tavlor eller gardiner (kanske även montera något inköpt från IKEA). Kontantinsatsen på 15% åt upp alla våra besparingar och jag försökte ta reda på vilka verktyg jag behöver i huset. Allt kan jag inte ha, det måste finnas några verktyg som gör det mesta. Efter en lång forskning och googlande tog jag fram tre verktyg som räcker långt i ett hus. Små saker som kostar 100-lappar räknar jag inte med (skruvmejslar, hammare, måttband, handsåg). Dom borde väl alla ha i en verktygslåda? Här är mina tre favoriter: 

Cirkelsåg. Cirkelsåg kan man använda på det mesta. Jag har sågat lister, plast tak, gips, paneler, bjälkar, brädor och massa annat. Ett måste att ha när man renoverar eller snyggar till hemma. Det finns två olika cirkelsågar, ett av dom har ett bord (kap & gersåg) så man kan vinkla och ett annat är med ett batteri. Just idag har jag båda och tycker att oavsett vilket man har kommer man använda sågen mycket.

Hemma har vi gjort hundhus, bytte tak på verandan, gjort trappor, utedusch, snyggat till inomhus m.m. Cirkelsågen med batteri är bra att ha för att såga rakt, till exempel såga ner gipsskivan i två delar eller brädor i längsgående riktning. Jag har provat med vanlig handsåg att kapa två meters bräda på längden och det är inget jag rekommenderar. Onödig slit. 

En annan verktyg som är bra att ha hemma är skruvdragare. Den har vi använt nästan dagligen. Man kan borra, skruva och blanda med den (inte smet i köket) men cement eller liknande. Har använt den mycket både inomhus och utomhus för diverse projekt vi kommit på. Nu har den varit extremt behövd när vi skulle montera IKEAs stommar. Vi bytte hela köket så det var mååånga paket och sätta ihop!

Egentligen räcker dessa två verktyg för väldigt mycket hemma. Den tredje sak man ska ha är ett gräsklippare. Gräset växer som en svamp och gräset ska klippas var fjärde dag typ. Oavsett vilket hus du köper kommer det med största sannolikhet finnas gräs där. Så totalt räckte dessa tre verktyg för oss jättelänge, sen blev det påfyllning med andra verktyg för att underlätta vardagen som multiverktyg, laser, motorsåg och så vidare. 

Priserna varierar kraftigt för dessa verktyg beroende på märke. Enligt vad jag sett och hört är dom bästa med märkerna som DeWalt, Makita och blå Bosch. På andra sidan har vi konstiga namn som Stihl, Biltema, Black and Decker. Det finns även bra verktyg som inte är för proffs men inte heller skräp som Ryobi och Metabo. Jag har valt Ryobi på grund av pris och kvalite. Verktygen är rimligt prisade och håller länge. Har haft dom i exakt 5 år och batterierna är fortfarande bra och verktygen är hela och fortfarande fungerar som de ska. Vilka verktyg använder du?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment