Friday, August 27, 2021

Läsarfråga: Varför två månadslöner?



Den vanligaste fråga jag får när jag berättar för någon att jag sparar i aktier och skriver en blogg är varför bloggen heter två månadslöner. Misstänker att det finns fler som vill veta det så här kommer svaret:

När jag skapade bloggen så behövde jag en unik namn. Allt som handlar om aktier var mer eller mindre upptagna. Det finns redan dom flesta du kan komma på som utdelningskungen, utdelningsstudenten aktieguru, miljonär innan 25, 30 och 40. Det finns redan dividend investor, krona till miljonen, aktiefamiljen, investeraren, DINK, aktiemamma och aktiepappa. Jag valde det som inte fanns så att jag inte tar någon annans namn.

Hur kom jag på två månadslöner? Ärligt talat så ville jag ha namnet DINK, vilket betyder double income, no kids. På svenska är det dubbla löner, inga barn. Eftersom den var upptagen och jag ville rikta mig till svenska läsare så tog jag två månadslöner. Jag har även tankar att i framtiden skriva på engelska, vad tycker ni, är det bra idé eller inte? Lämna gärna en kommentar nedan.

Vi är två i familjen som jobbar och då passar det bra med två månadslöner. Det passar även bra då jag jobbar med lön och jag hör ordet månadslön nästan varje dag på jobbet. En till tanke bakom är att jag har blivit inspirerad av aktieutdelningar. Jag ville också få utdelningar på kontot och målet jag satte är ungefär två månadslöner i utdelningar per år. Med andra ord ville jag ha runt 40 000 kr insatt på kontot från utdelningar per år. Resten av mitt liv.

Summan passade perfekt, för att man behöver runt 1 miljon kronor investerat i aktier för att få 40 000 kr i utdelningar per år. Beroende på vilka aktier man äger kan det bli både högre eller lägre. Som ni ser finns det flera olika anledningar till varför det blev två månadslöner. Håller du på att skapa en blogg eller vill ha en unik namn så kan jag tipsa om "två lönespecifikationer". Ingen har den än och det är väldigt unik namn. Lätt att komma ihåg också!

Ni som har aktiebloggar, varför valde ni det namnet ni har idag?

Två Månadslöner

11 comments:

  1. Jag tycker du har ett utmärkt bloggnamn. Konkret och bra :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner27 August

      Taaack! Jag gillar din bloggnamn :) Hur kom du på det?

      Delete
    2. Eftersom jag inte pratar med någon om mina investeringar för varken familj eller vänner fick det bli "Den tysta investeraren" :)

      Delete
    3. Två Månadslöner27 August

      Jaha, men då delar du med dig summorna på kontot fritt så alla kan se det?

      Delete
  2. Jag föredrar att du skriver på svenska :)

    Ja, mitt bloggnamn kom sig ju av att jag slogs med kostnaderna för en häst i Stockholm, samtidigt som jag ville bli ekonomiskt fri. Då passade "en häst är ingen spargris" bra!

    Ha en fin helg!

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner27 August

      Tack för din kommentar :) Tänkte att om jag skriver på engelska det skulle locka fler besökare, men jag hade tappat många som följer mig här i Sverige...

      Haha, ja verkligen! Namnet passar din blogg perfekt! Har du skrivit ett inlägg om hur mycket en häst kostar, man blir ju nyfiken om det är tusenlappar i månaden eller tiotusenlappar? Sen är också frågan är det värt att äga häst? Hur länge brukar dom leva? Som hund?

      Delete
  3. Som smålänning på tillfälligt besök i Stockholm sedan 24 år och med en önskan att flytta ner på äldre dagar var smålänningshalvan av mitt bloggnamn självklar.

    Utdelningar var det sätt jag tänkte skulle höja min svaga pension till en vanlig arbetarlön totalt. Sedan dess har portföljen växt så mycket att jag kommer kunna gå i pension med en "arbetarlön" ett flertal år innan "normal" pensionsålder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner27 August

      Ett enkelt bloggnamn som är lätt att komma ihåg :) Jag med drömmer om utdelningar men ibland blir jag lite skeptisk när jag ser mindre bolag växa med 20-50% per år. Då känns det bättre att äga tillväxt bolag och inte trygga gamla bolag som delar ut 4-7% per år men växer knappt.

      Därför har jag blandat i portföljen :)

      Delete
    2. Ja just det, jag har släppt det där med utdelningar nu då det diskvalificerar så många fina bolag med bra TOTALAVKASTNING - men måste ju behålla mitt namn.

      Jag kommer i stället göra mina uttag med en portföljvärdesbaserad modell (Vanguards dynamiska hybridmodell) som jag skrivit om flera gånger och det blir nog igen om något år.

      Delete
    3. Två Månadslöner27 August

      Låter som du har koll på dina investeringar. Man ska göra som det passar för var och en. Det som funkar för mig kanske funkar inte alls för dig.

      Delete
  4. Jag tycker att ditt namn är bra, det väcker nyfikenhet och man kommer ihåg det. Som du själv var inne på så finns det många bloggare som har liknande namn och jag tycker att det är lite svårt att hålla isär dem, om jag ska vara ärlig...

    Jag är ingen renodlad ekonomiblogg och vill inte riskera att lura någon på den punkten, så jag kör med mitt gamla Fumlan. ;-)

    ReplyDelete