Monday, August 2, 2021

Väl balanserad aktieportfölj



Juli månaden är äntligen avklarad och portföljen har gått upp med 6,16% vilket enligt mig är helt fantastiskt. I snitt under längre perioder borde portföljen öka med runt 10% per år och juli har gjort mer än hälften redan. Vi får se vad andra månader har att erbjuda.

I år har portföljen gått upp med 21,3% vilket är bättre än jag förväntade mig. Hela börsen har gått upp runt 30% så jag ligger lite efter. Jag är inte orolig då det finns många bolag på börsen som är jättedyra och är helt fel läge just nu att köpa dom. Det kommer en krasch, det kan jag garantera. Mina bolag känns mycket tryggare på längre sikt, speciellt när det kommer en krasch.

Vissa bolag som till exempel Hemnet handlas till P/E 280 vilket är 10 gånger dyrare än ett vanligt växande bolag. Helt orimligt. Det finns fler som Sinch på P/E 267, Vitrolife P/E 162, EQT P/E 100 och ABB P/E 86. Bolag som växer extremt snabbt kan jag köpa höga P/E tal då växer dom in i värderingar inom några kvartal eller år, men bolag som tung industri som knappt växer ska man inte köpa med höga P/E tal. Det ska vara mellan P/E 10 och max 30. 


Portföljen har växt väldigt fint senaste tiden i en nästan rak och fin linje. Just nu har jag endast ett bolag på minus som är Avanza på -3%. Den har jag köpt sist och jag visste att det skulle kunna ske. Därför köpte jag lite varje månad för att minimera risken att förlora massa pengar. Aktien kommer återhämta sig utan några bekymmer och fortsätta tuffa på framåt. Oavsett hur börsen går så tjänar Avanza rätt mycket pengar på sina fonder och aktiecourtage. Antalet nya sparare som dyker upp varje dag är också imponerande.

Årlig årsavkastning (CAGR) i min portfölj är just nu 23,53% vilket är dubbelt så hög än snittet på börsen senaste 20 åren. När man försöker jaga ännu bättre resultat så bränns man fort har jag lärt mig, så jag kör min strategi som fungerar och är lätt att förstå. Att köpa fina bolag som ökar sina vinster varje år har lyft min portfölj mer än jag nånsin hade kunnat hoppas på.

Just nu är det fortfarande bara aktier jag har, 14 stycket för att bli exakt. Sökandet efter intressanta fonder fortsätter. Det finns alldeles för många att välja på och jag söker efter något som är både tryggt och som lite krydda i portföljen. Släng gärna tips i kommentarerna!


Som ni ser i bilden har portföljen gått upp över 100% sedan start och långt mycket bättre än hela börsen. Hela 20% bättre. Det är rätt mycket på 3,5 år. Hoppas på att det fortsätter och att efter 3,5 år till visar den 50% bättre.

Varje månad köper jag lite aktier i olika branscher för att inte lägga allt i samma. Det ger mig trygghet och stabilitet i portföljen. Mina värsta aktier har återhämtat sig fint, både Securitas och Swedbank är nu på plus. Det gäller bara att hålla i dom även när ingen vill ha dom så kommer återhämtning och någon gång igen blir dom populära igen.

Eftersom augusti är redan här så kan jag fortsätta handla aktier igen. Jag brukar göra lite tvärtom som alla andra. Den 25e när alla får lön köper dom flesta aktier, då stiger oftast kurserna. Jag brukar vänta lite till det börjar gå ner igen och få har pengar kvar. Då köper jag lite billigare. Jag brukar tänkta helt individuellt och vad folk skriver på nätet är det knappt av intresse för mig.

Jag äger inte populära aktier som Mips, Evolution, Plejd eller Sinch. Jag tycker dom är ganska tråkiga, jag gillar inte deras affärsideer (även om de är bra) och är faktiskt trött på alla som pratar om dom hela tiden. Dom kanske tror att kursen stiger ännu mer? Jag påverkas inte heller av analytiker som sätter riktkurser, då många har ofta fel. Jag gör mina egna som jag följer och det har visats sig för det mesta vara lika bra (om inte bättre) ibland än deras riktkurser.

Två Månadslöner

1 comment:


  1. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete