Saturday, August 21, 2021

Månadssparande i NIBE



NIBE är definitivt bäst presterande aktie i min portfölj sedan jag började 2018. Det trodde jag aldrig att det kommer att bli så några år senare. Aktiekursen som ni ser i bilden har gått spikrakt uppåt, nästan hela tiden och kraschen 2020 på -30% syns knappt i utvecklingen. På bara ett år har kursen gått upp nästan 100%, på tre år över 300% och på fem år över 500%! Mina köp har gett mig 212% uppgång.

Januari - juni blev 0,76 kr i vinst per aktie vilket borde ge ungefär 1,52 kr i vinst i år. P/E har tidigare varit runt 30 så det ger en rimlig kurs på 46 kr per aktie. Just nu handlas aktien för 120 kr efter en kraftig uppgång under rapportdagen på 8% och dagen efter med 2,7%. P/E talet har också ökat vilket gör att NIBE aktier värderas nu mer än det var senaste åren. Enligt börsdata förväntas visten att bli 1,75 kr i år och med rimlig P/E 30 borde kursen vara på 52,5 kr. 

Av någon anledning värderas NIBE dubbelt så högt runt P/E 68 vilket känns väldigt orimligt i längden. Även tidningar börjat skriva om ovanligt höga värderingen. NIBE är inte techbolag som kan sälja saker online. NIBE tillverkar värmepumpar bland annat och borde värderas som industribolag istället med lägre P/E tal. Om bolaget växer 20% i vinst nästa år och tjänar 2,1 kr så borde kurs stå på 63 kr. Med tanke på sjuka värderingen NIBE har idag kan det bli en kurs på 136 kr. Jag förstår inte varför bolaget värderas så högt som den gör. 

Jag har tidigare köpt aktier då och då med mindre belopp då jag alltid tyckt att värderingen var för hög och ville inte riskera för mycket. Att månadsspara i såna fall är faktiskt en bra idé, då känner jag att risken är mindre att köpa vid fel tidpunkt. 

Hittade en rolig kommentar på nätet som jag vill dela med mig: ”Ju dyrare elen blir ju bättre går Nibe” Nibe har överraskad alla med en resultat före skatt som var 33% bättre än förväntningarna. Den totala efterfrågan under första halvåret har varit ovanligt god skrev VD. Produkter med anknytning till hållbarhet har fortsatt haft en stark utveckling. På motsvarande sätt har det varit en mycket bra efterfrågan på produkter avsedda för renovering av det egna hemmet, vilket i sin tur har varit en följd av pandemin. 

Leveranstiderna från flera av underleverantörer kraftigt förlängts samtidigt som de också genomfört avsevärda prishöjningar. Sannolikt kommer den besvärliga situationen med komponentförsörjning och förlängda leveranstider att råda under resterande del av året. NIBE fortsätter därför kontinuerligt med att anpassa sig till dessa förhållanden genom att hålla högre komponentlager, arbeta ännu mer fokuserat med flexibilitet i produktionen, hitta nya pålitliga leverantörer samt genomföra nödvändiga successiva prishöjningar.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Hur har den historiska värderingen stått i förhållande till den historiska vinsttillväxten tidigare? Kanske det skulle kunna fungera som en liten indikator för att besvara hur marknaden ser på NIBE idag?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så kan man också tänka, just idag ser framtiden bättre ut för NIBE än för några år sedan.

      Delete