Monday, August 23, 2021

Fortnox - Småländsk guld



Har försökt att räkna på en rimlig aktiekurs för Fortnox och oavsett hur jag räknar kommer jag fram till en aktiekurs på 357 kr i år. En kurs på 417 kr nästa år och 482 kr år 2023. I mina beräkningar har jag en hög P/E tal på 100 och tar inte hänsyn till förvärv. Bolaget har meddelat att dom vill förvärva andra bolag och nå sina mål om 700 000 kunder år 2025.

Gör dom det så behöver mina förväntningar korrigeras och räknas om.  Ju längre fram i tiden tittar man desto svårare är det att räkna fram en rimlig aktiekurs. Just nu handlas aktien till 465 kr och jag tycker att det är lite för dyrt om man vill äga aktien i 1-2 år. Vill man vara ägare längre tid än så är det bara att månadsspara, jag tror det kommer fler fina köplägen under åren. Som ni ser i bilden köper jag då och då och försöker att hitta en bra fyndläge.

Jag blev imponerad av antalet nya kunder på 15 000 detta kvartal. Det är runt 166 nya kunder varje dag, även helger! Jag har aldrig förstått hur de lyckas få in så många kunder hela tiden, men det har dom gjort i många år nu. Resultatet per aktie efter utspädning uppgick till 1,65 (1,48) kr jan-jun.

Aktiekursen föll med -5% under rapportdagen i torsdags och jag tycker att aktiekursen borde falla ännu mer. På fredag blev det en rejäl rusning istället i aktien och den steg 6%. Börsen står ganska högt just nu överlag, det finns mycket oro i världen, teknikfonder går ganska dåligt senaste tiden och det verkar som att Fortnox ägare på Avanza vill minska sina innehav något. 

I maj var det strax över 30 000 avanzianer som ägde aktien i portföljen och sedan dess juni-augusti har dom sålt allt och Fortnox fanns med bara i 27 300 portföljer. Ungefär 10% färre ägare på kort tid, vilket är såklart intressant varför. Jag tror att det är värderingen som skrämmer många. Som vanligt är det roligt att läsa Fortnox forum där folk skriver att det är dumt att sälja nu, det är det inte. Jag tycker att det kommer fler köptillfällen längre fram och värderingen just nu är hög. Bara senaste 3 åren har kursen gått upp +494% så en liten paus behöver kursen.

Genomsnittlig intäkt per kund och månad, uppgick till 178 kronor (164). Målet till 2025 är att höja den till 300 kr. Fortnox kommer lyckas med detta utan problem, det räcker att höja intäkt per kund med 10 kr per kvartal i 3 år och sen är man där. Det är nog de som dom räknar med också. Alla jag känner som använder Fortnox säger att modulerna som säljs är billiga jämfört med konkurrenter och smidiga.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment