Tuesday, August 31, 2021

Sparkvot, blogg och statistik



Sparkvot för augusti blev 49%. Ni som är nya undrar säkert vad är sparkvot. Det är alla pengar som vi lyckades sätta undan till sparande, aktier och amorteringar. Jag tittade även några månader bakåt i tiden och ser att vi ligger på ganska jämn nivå runt 50%, med andra ord sparar vi ena lönen och lever på den andra.

Vi sparar ungefär en tredjedel av ena lönen till oförutsedda utgifter, husrenovering, möbler, verktyg, bil underhåll som nya däck, service m.m. En tredjedel till att betala tillbaka lån som hus och CSN och den sista biten till aktieinvesteringar. Köper mer aktier när det är panik på börsen och lite mindre när det går jättebra.

Bloggen har gått bra under månaden med runt 14 500 besökare. Snittet är ungefär 467 besök per dag. Google reklam som ni ser ibland på bloggen har snurrat ihop en summa på 205 kr som jag tror är högsta hittills här på bloggen. Med tanke på 14 inlägg som jag har skrivet (runt 14 timmar totalt) så är timlönen på 14,6 kr per timme. Skatten är runt 50% så jag tjänade 7 kr i timmen ungefär på bloggen i augusti. Bäh. Ingen lyxlön direkt.

tal om lön så har jag fått en lite högre lön och en tillsvidare anställning vilken såklart firas med en veckas ledighet! Det går bra på jobbet och jag trivs väldigt bra. Tiden går fort när man har roligt.

Jag blir alltid förvånad när jag tittar på statistiken om vem som läser min blogg. Hela 2 800 besökare var från utlandet. Danmark, USA, Norge och Tyskland hade jag flest besök från men även dök det upp läsare från Spanien, Pakistan och Kina. Ingen annan om dom har kommit fel till bloggen eller om det är svensktalande personer som bor där. Skriver dom inget i kommentarerna så får jag aldrig veta det.

Mest lästa inlägg under månaden var "Bensinbil är billigare än elbil" som jag tror starkt på. Många pratar om hur smidigt det är att ladda bilen och det kostar inget men det införs betalsystem över hela landet nu. I priset ingår elkostnaden och även kostnaden att bygga laddplatsen samt sköta drift och underhåll. Vissa bilar behöver laddas länge och då ser jag inte många fördelar med elbil. Det finns ju redan elbrist i landet och lägger man på en hög prislapp för inköp så är det ett stort nej från min sida.

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Hej och grattis till nya jobbet!

    Det låter fantastiskt :-) Hög lön och trivsel. Inom vilken bransch? Grattis även till sparkvoten! Härligt! Jamen visst undrar man vilka besökarna är. Jag har många svenska bloggläsare över hela världen bl.a. Spanien, Grekland, England, Italien och USA. Så har vi ju bootarna från Kina och Ryssland.

    Ha en fin dag!

    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag arbetar som lönekonsult, ser till att folk får rätt lönespec i rätt tid :) Rapporterar till olika myndigheter m.m.

      Delete
  2. Anonymous31 August

    Underbart =), grattis till både högre lön och fast anställning!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taack! Det är inte ofta det händer, gäller att njuta vid såna tillfällen!

      Delete
  3. Hej!

    Grym sparkvot och grattis till den högre lönen! Kul med läsare från många olika delar av världens hörn :)

    Ha en fin tisdag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Måste säga att jag fick lite inspiration från dig :)

      Delete