Sunday, August 8, 2021

Tesla Q2 2021



För två veckor sedan presenterade Tesla sin delårsrapport som jag ska snabbt gå igenom. I min portfölj finns det bara 1% Tesla och tanken framåt är att fylla på innehavet när aktiekursen kommer ner till mer rimliga nivåer. Aktien har varit lite för dyr länge. Jag har totalt 3 bolag inom industri i portföljen som är Tesla, Nibe och Volvo så jag köper just nu dom andra två istället på grund av värderingen. 

Tesla försöker att sänka priserna så mycket som möjligt för att så många som möjligt ska kunna ha en egen elbil. Under andra kvartalet slog Tesla rekord och tillverkade samt levererade över 200 000 bilar. 

Vinsten per aktie blev 1,45 mot förra årets 0,44 dollar per aktie. Vinsten har ökat varje kvartal senaste året vilket visar styrka i bolaget. Försäljningen är också bra som låg på 11,9 miljarder mot förra årets 6 miljarder. Det finns bilder i rapporten på hur det ser ut i Berlin, Texas och Shanghai om ni är lika nyfikna som jag. Lite kul att kunna se insidan av Gigafactory.

Jag har rest en del under veckan och försökt att räkna hur många Tesla bilar jag träffar på våra svenska vägar. Det är faktiskt fler än jag trodde. Jag har till exempel sett fler Teslor än Toyota Rav 4, fler än Volkswagen ID4 och även fler än Kia Pro Ceed. Det säger en hel del till mig.

Det finns flera anledningar till varför jag inte skriver så ofta om Tesla eller gör djupare analys. För det första är det en aktie min fru valde att lägga till i vår gemensam portfölj. En annan orsak är att vi äger bara 1% så analysen är inte så viktigt som om vi hade haft 10% i portföljen. Sist men inte minst är att vi tänker behålla aktierna fram till pension så det spelar ingen som helst roll om det skakar lite på vägen ditt.

Två Månadslöner

2 comments:


  1. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Har ingen Tesla i min portfölj (ännu) men kanske kommer. Har tjänstebil i nuvarande jobbet och kunde välja en elbil denna gången och valet föll på Tesla modell 3. Beställning skedde i början på juli månad av bilen och fick besked i mitten på juli att bilen levereras i November tidigast. Bra tryck i fabrikerna alltså med andra ord eftersom mitt nuvarande kontrakt går ut i september.

    ReplyDelete