Thursday, August 5, 2021

Vilka aktier ska man köpa?



Vilka aktier ska man köpa? Jag håller med att många aktier är dyra med tanke på vad de tjänar, men jag tror det går ändå att hitta bra aktier att köpa. För det mesta så brukar jag titta bara i min portfölj och tänka framåt, kan de tjäna mer pengar härifrån? Dessa aktier har jag köpt denna vecka:

SCA är definitivt en intressant aktie, i sin delårsrapport har VD meddelat att det finns potential att höja priserna på vissa produkter upp till 50% under andra halvåret. Jag tycker att priserna kommer stabiliseras efteråt på dom höga nivåerna. Priserna kommer nog inte sjunka efter 1-2 år. Jag har tryckt på köpknappen. 

NIBE är en annan aktie som säljer produkter både för uppvärmning och kylning. Med tanke på klimatkrisen världen över, så tror jag att NIBE kommer att kunna sälja fint i många år framöver. Blev en påfyllning även här. 

Investor har nog de flesta av er i sina portföljer vilket är ett självklar val. Den handlas fortfarande med några procents rabatt och jag är nästan säker på att i framtiden kommer den handlas med en premie. Alla andra investmentbolag handlas med premie, varför skulle Investor inte göra det? Antalet aktieägare har dubblats flera gånger senaste åren. Blev ett köp även här. 

Embracer handlades runt 215 kr flera gånger nu och när kursen föll under det köpte jag lite fler aktier. Fallet berodde på att Kina funderar på att införa förbud för ungdomar att spela dataspel. Eller rättare sagt begränsa det till 1-2 timmar om dagen. Det är omöjligt att begränsa det tycker jag, då folk gör vad dom vill på fritiden. Människor ska inte begränsas hemma. Hur som helst har aktiekursen fallit tillsammans med alla andra spelaktier världen över och jag tyckte att det var ett bra läge att köpa. 

Som jag har nämnt i mina tidigare inlägg så brukar jag köpa aktier under månaden när kurserna faller lite. De flesta köper direkt efter lön. Vad jag har sett så brukar aktiekurserna stiga direkt efter lön så jag köper inget just då. Många gånger har aktiekurserna fallit precis innan lön, då är det tråkigt att inte kunna handla aktier billigare än vanligt. Vilka aktier har du köpt senast? Varför?

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Hej,

    Hoppas ni har en riktigt fin och bra sommar.

    Fint inlägg.Tack för tipsen och speciellt eftersom jag håller på att möblera om lite i mina aktier eftersom jag har ett för stort innehav i en kategori. Äger förstås Investoraktier som har gått upp något alldeles enormt.

    Ha det gott!

    Mvh,

    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, ja vi haft det superbra, ni med? Investor borde ses som en fond :) Vilken bransch är det som du har mycket av?

      Delete
  2. Det mesta verkar skyhögt värderat, svårt att hitta något riktigt prisvärt på börsen. I brist på fantasi får småköp i Investor och Xact högutdelande duga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som en bra ide. Två trygga och mer eller mindre riskfria innehav!

      Delete
  3. Anonymous21 August

    Ett tips är att köpa Odd Molly innan rapport 27 Aug. Är helt klart undervärderad och en fantastisk resa väntar för den långsiktiga.

    ReplyDelete
  4. Anonymous22 August

    Egna beräkningar. Många insiderköp på dessa nivåer. Snart får vi utdelning av WeAreSpinDye och bolaget blir ett renodlat fastighetsbolag vilket kommer innebära att fonder kommer köpa in sig och driva kursen uppåt. Och alla nya köp som kommer göras framöver och driva kursen uppåt. Illja trodde ju bolaget skulle ha fastigheter för 20-25 miljarder om 5 år. Klockrent case enligt mig.

    ReplyDelete