Friday, October 1, 2021

Aktieköp i september



Under september månad har jag köpt aktier 14 gånger, det blev påfyllning i Avanza, Axfood, Castellum, Embracer, Investor, SCA och Securitas. Har köpt för egna pengar men även från utdelningarna som jag har fått under månaden samt bloggintäkter. Det är svårt att inte köpa när jag ser mycket värde i bolagen både idag och i framtiden.

Det går bra för Avanza med alla nya sparare som kommer in samt nya fonden som har lanserats som heter Avanza Sverige. Antalet som köpte fonden är 36 685 personer. Det ger lite klirr i kassan även om avgiften är låg på 0,17%. Avanza får även mycket pengar när dom introducerar nya bolag som vill in på börsen (blir som reklam för dom).

Axfood går det bra för, jag ser högre priser i affärer, norska gränsen har öppnats och enligt mina källor så är det köer dagligen speciellt vid systembolaget och mataffärer. Där står det även Eurocash som haft det kämpigt under hela covid.

Castellum kommer höja utdelning 24 året i rad tror jag det var och fick även lite utdelning igår så där blev det också lite extra köp under månaden, det är ju kul att få utdelning. Tryggt är det med Castellum, låga räntor, bra riskspridning mellan fastigheter och mycket annat kring miljö arbete. Handlas med några procents rabatt med.

Embracer har jag nu maxat i min portfölj och där ligger mest av mina pengar. Ett bolag som växer snabbt och har mycket potential framåt. Än så länge har alla rapporter varit bra med fina framtidsutsikter. Nu under hösten och vintern kommer folk spela ännu mer och VD sa själv att största tillväxten kommer vi se längre fram och inte i år. Därför föll kursen lite grann. Riktkursen från analytiker ligger mellan 30-100% högre än aktiekursen är idag. Även många inom koncernen köpt aktier vilket gör aktien ännu tryggare.

Investor handlas med 15% rabatt vilket jag inte kan säga nej till. Det är som att köpa 100 kr sedlar för 85 kr. SCA säljer virket som smör i år och höjde nyligen priserna igen. Securitas gjorde jag en analys på och där ser jag fin tillväxt och bra vinster. Nedsida är väldigt begränsad och nu när aktien är opopulär är det fin läge att gå in.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment