Monday, October 12, 2020

Bolag som fuskar



Ringde banken och frågade om jag kunde sänka räntan då den steg orimligt högt senaste tiden (bankerna brukar höja räntan lite i smyg för oss som har den rörlig). De tittade på räntan direkt och sänkte ner den från 1,80% till 1,60%.

Det är inte mycket, men det sparar oss ändå en tusenlapp på ett år. Ungefär 80 kronor i månaden. Vi har inte så hög lån så räntan påverkar inte oss så mycket. Därför gillar jag att amortera på lånet och vara oberoende av räntan.

Samtidigt har jag sagt upp elavtalet då E.On som vi har höjer priset med 10% varje år vilket är oacceptabelt. Jag funderar på att välja Stockholmsel eftersom enligt elskling.se skulle vi spara runt 2 000 kronor per år. Även här lite extra kronor i plånboken.

Visst låter det tråkigt och onödigt, men det tar bara 10 minuter och det sparar oss hundralappar varje månad. Gjorde samma med hundförsäkring och betalar nu halva priset jämfört med det flesta försäkringar. Vi har som kunder en stor fördel nu då vi kan jämföra allt. Vi kan även förhandla en massa saker eller använda rabattkoder.

Nu ser jag fram emot black friday. Har kikat på det jag vill ha och vilket pris det kostar. När rabatterna kommer så kommer jag jämföra mot mitt pris. Ibland står det 20% rabatt men är dyrare eller samma pris än för en månad sedan. Många fuskar genom att höja priset rejält och ger rabatt och jag litar inte på något bolag längre.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous12 October

    Att få löneförhöjning med flera tusenlappar per år är varken "tråkigt" eller "onödigt". Hur många på din arbetsplats avstår frivilligt från en löneökning?
    Antagligen många med tanke på hur få som i praktiken intresserar sig för priset för det man vill att pengarna ska räcka till, eller hur?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, precis. Löneförhandling vet dom om men när det gäller att spara så brukar de flesta strunta i det.

      Delete