Saturday, October 24, 2020

Billerudkorsnäs Q3 2020



Rapporten från Billerud var meh. De mesta har gått lite nedåt på grund av covid och underhållstopp som blev flyttad från andra kvartalet till tredje. Vinsterna kommer dock öka om ett par år säger VD.

Nettoomsättning 5 561 Mkr (5 833 Mkr)
Resultat 52 Mkr (77 Mkr)
Resultat per aktie 0,25 kr (0,48 kr enligt förra årets rapport)

Billerud går som vanligt, de gör lite vinst och verksamheten är hyfsad stabil. Aktiekursen steg rätt mycket sista tiden uppåt mot 150 kr och det är alldeles för dyrt idag. Om 2 år tycker jag är mer rimligt att ha det priset. När KM7 har börjat producera vinst. Just nu tycker jag att aktien borde värderas mellan 110-125 kr. Handlades sist för 143 kr.

Vad är KM7? Det är 350 meter lång kartong maskin som producerar vätskekartong till mjölkförpackningar, fruktlådor och fin kartong för olika områden. KM7 skulle kunna tillverka upp till 100 miljoner en liters mjölkförpackningar varje dygn. KM7 är ett av världens största maskiner och den är rätt så komplicerad därför planeras den vara i full drift på 100% år 2023.

 "Utöver den pågående, nödvändiga certifieringsprocessen för vätskekartong, kommer vi att expandera vår verksamhet med förpackningskartong av premiumkvaliteter. KM7 förväntas nå break-even EBITDA under 2021, och ska under de kommande åren leverera ett betydande vinstbidrag." - Lennart Holm, tillförordnad VD

 

Undrar vad är betydande. Om bara några dagar kommer en ny VD som ska ta över och då får vi se om du blir bättre eller sämre för vinsterna i Billerud. Han heter Christoph och tidigare jobbat på SCA och Unilever.

Utsikterna för fjärde kvartalet verkar vara stabila. För mig låter det som en utveckling som går i sidled. Lite tråkigt att en sådan fin bolag som har mycket potential har så svårt att lyfta vinsterna. Den största anledningen enligt mig är långa kontrakt med fasta priser. Det är kanske dags att höja priserna.



Varför äger jag aktier om bolaget går så där? Det finns många anledningar. Jag känner bolaget väl, har gjort praktik där. Det finns en tydlig långsiktig trend att byta ut plast mot papper. Billerud har skapat en pappersflaska som många kommer börja använda. Coca Cola har blivit intresserade, Carlsbergs och många fler. KM7 kommer producera enorma mängder förpackningsmaterial längre fram. Jag ska inte glömma att jag är utbildad inom förpackningsbranschen. Tog examen 2013. Just det, jag har 2 utbildningar. Billerud höll på med att utveckla pappersbatterier och mycket annat. Dock inget om det i rapporten.

ja, kanske inte den bästa aktie att äga, det går upp det går ner, men på lång sikt tror jag det blir kanon investering. Aktien har faktiskt räddat mig under börsnedgång i mars då skog föll minst av alla mina aktier. Just nu är Billerud näst bästa aktie som jag ligger mycket plus på. Konstigt, men sant.

Blir nog ingen extra utdelning på 4,3 kr i år som var tänkt. Hittills har Billerud tjänat 2,02 kr i vinst, sista kvartalet blir nog runt 0,7 kr så man får vara glad om de bibehåller utdelning på 4,3 kr nästa år. Då delar dom ut hela vinster från 2020 och lite till. Jättetråkigt.

Två Månadslöner


4 comments:

  1. Anonymous24 October

    Jag har ägt Billerud sedan 2011, tecknade hårt i NE, köpte mer sommaren 2018 och ligger nu närmare 150k plus exklusive utdelningarna genom åren. Jag har inga planer på att sälja även om den går lite trögt kursmässigt! Uppvärderingen kommer längre fram...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var länge! Vi tror också det hemma hos mig. Jag har velat sälja ett par gånger men behöll istället. Vill inte ha andra skogsaktier, är nöjd med Billerud och SCA.

      Delete
  2. Tack för dina intressanta tankar kring Billerud. Jag har funderat ibland på att plocka in Billerud men har inte riktigt kommit till skott än. Kul med att ha gjort praktik på Bilelrud!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns många skogsbolag att välja mellan. Tycker du om Billerud är det bara att vänta tills kursen faller nån dag. Tror det var SCA som la bud på Billerud (118 kr) för ett eller två år sedan. Borde vara värd någonstans där, kring 120 kr. Minns att du gillar köpa bolag med rabatt :)

      Delete