Friday, October 30, 2020

SCA Q3 2020



Idag har SCA redovisat rapport för tredje kvartalet vilket var bättre än vad analytiker förväntade sig men som helhet sämre än förra året. Om vi räknar bort engångskostnader så har SCA rapporterat för januari-september följande siffror:

Nettoomsättning 13 818 Mkr (15 279 Mkr) en minskning med -10%
Resultat 1 417 Mkr (2 369 Mkr) en minskning med -40%
Resultat per aktie 2,02 kr (3,37 kr)

Resultat per aktie inkl. engångskostnader -0,02 kr

Tryckpappersförsäljning har minskat med ungefär -5% varje år sedan 2008 och som värst -40% när covid-19 bröt ut. Det förväntas inte komma tillbaka och SCA har bestämt sig att ta bort 3 tryckpappersmaskiner under första kvartalet 2021. En annan anledning är att priserna har sjunkit och det är inte lönsamt längre att ha dom kvar.

Istället kommer det investeras i kemisk förbehandlad termomekanisk massa. Planerad start för produktion är år 2023. Investering förväntas kosta 1,45 miljarder kronor vid Ortvikens pappersbruk i Sundsvall. Detta är engångskostnad.

SCA aktie steg +2% idag och i år är aktiekursen upp +26%. Senaste 3 åren är aktiekurs upp +57%. Jag tycker att aktien är svårvärderad just nu då det är svårt att se hur efterfråga i framtiden blir. Även många andra faktorer påverkar värderingen som hur lyckosam investeringen blir, om det går som planerat eller kommer kosta mer, om det går att höja priserna och hur covid utvecklas. 


Som jag ser det så kan det inte bli så mycket värre för SCA än det är just nu. -40% i resultat är nog botten. Enligt VD så har marknaden varit stabil för till exempel virke och sakta återhämtar sig i andra områden. Tror vi kan förvänta oss liknande resultat sista kvartalet. 

Andra kvartalet var vinsten 0,65 kr per aktie och 0,68 kr den tredje kvartalet. Hittills har SCA tjänat 2,02 kr och med 0,68 kr sista kvartalet kan vi förvänta oss en vinst på 2,70 kr för helår. 

Jag har sökt igenom rapporten och lyssnat på conference call men inte ett ord om utdelning. Varför inte säga att det blir inget i år? Oavsett hur det blir så förväntar jag mig en utdelning i mars istället på minst 2 kr. SCA har gjort en ok vinst och har en ok kassaflöde.

Vad borde aktie kosta enligt min amatöranalys? P/E har blivit försörd av låga vinster och hög aktiekurs, så den är inte användbar längre. Osäkerhet kring framtiden gör att jag skulle inte betala mer än 100 kr för aktien just nu. Vinsterna är inte så höga och det enda man får i aktien är tryggheten som är skog. 

Jag har investerat precis den summan jag ville och tänker inte köpa mer eller sälja av. Det blir som det blir nu. Håller i aktierna tills pension. På lång sikt går den upp. På kort sikt finns det många aktier som har bättre potential. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Tack för bra summering! Jag har lite SCA via ett litet innehav i Industrivärden :) Det känns som Lundberg är ganska återhållsam med utdelningarna i år...

    Ha en fin helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för att du läser! Jag förstår verkligen dom, en tapp på -40% i vinst är inget att leka med. Ändå bättre det än förlust tycker jag.

      Delete