Sunday, October 25, 2020

Fortnox Q3 2020



Även Fortnox har rapporterat denna vecka och som vanligt, med kanon resultat. 10 000 nya kunder har valt Fortnox och fler kunder använder fler tjänster vilket har resulterat till högre månadsintäkt per kund. Resultatet för tredje kvartalet:

Nettoomsättning 174,6 Mkr (136,5 Mkr)
Resultat 63,8 Mkr (43,1 Mkr)
Resultat per aktie 1,05 kr (0,71 kr)

Hittills har Fortnox tjänat 2,53 kr och jag förväntar mig lågt räknat samma resultat under Q4 på 1,05 kr. Totalt är det 3,58 kr. Om bolaget fortsätter värderas till den höga P/E talet 100 så borde rimlig aktiekurs vara 358 kr. Sist handlades aktier för 300 kr.

Högst sannolikt att Fortnox tjänar mer än 4 kr nästa år och 5 kr år 2022. Med samma värdering borde aktien stå på 400 kr nästa år och 500 kr år 2022. P/E har alltid varit runt 50, bara senaste åren har den stigit till 100. Aktien värderas dubbelt så dyrt nu jämfört med innan.

Om jag räknar på halvvägs P/E 75 så borde aktiekursen stå på 269 kr i år och 300 kr nästa år. Detta är mer försiktig värdering. Eftersom Fortnox alltid slår förväntningarna i de flesta områden kan vi betala lite mer. Tycker att aktien är rätt värderad just nu, men är billig om du äger aktier flera år framåt. 

Potentiellt 20% uppgång på 1-2 års sikt är mycket bra avkastning för mig. Om aktien faller nedåt på grund av allmän börsnedgång är det ännu bättre. Då minskar du risken vid köp och får senare ännu bättre avkastning än 20%. Jag är positiv till aktien och många andra också. Antal aktieägare i Fortnox har ökat i år från nästan 12 000 till över 18 000 på Avanza.

Antal medarbetare har också ökat i Fortnox sedan förra kvartalet från 357 till 396. Verkar som de fortsätter leverera och jag har köpt fler aktier under rapportdagen för 288 kr och ser fram emot att öka lite till nästa år.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment