Thursday, October 22, 2020

Tesla Q3 2020



Sent igår kväll rapporterade Tesla bästa kvartal någonsin. Leveranser av bilarna, vinsten och kassaflöde ökat till rekordnivåer. Omsättningen hamnade +39% högre än förra året. Vinsten innan skatt ökade med +67% mot samma kvartal 2019.

Flera nya riktkurser kom idag mellan 450-516 dollar per aktie och fler kommer inom kort. Sist handlades aktien för 422 dollar. Jag tror att när USA börsen öppnar stiger Tesla över 450 dollar. I efterhandel när börsen var stängd steg kursen +3,2%. Det borde stiga rejält när USA börsen öppnar verkar det som.

Vissa trodde att jag är galen att köpa Tesla på P/E 1000 men jag tror som många andra att Tesla blir en av världens största bolag. Bolaget kommer växa in i sin värdering. När Tesla börjar sälja bilar för 250 000 kr blir jag också intresserad att byta bil. Så länge räckviden är längre än 500 km är jag potentiell köpare.

I år flyttas utrustning till Berlin gigafactory och produktionen förväntas ske 2021. I rapporten står det även att energi delen förväntas att växa sig till bilförsäljningsnivåer. En bild nedan från Berlin.


Det är nu det börjar bli intressant att följa Tesla när bolaget äntligen börjar tjäna pengar. Ser ut som att Tesla ligger i framkant jämfört med konkurrenter och fortsätter så många år framöver. Förutom bilar är det mycket annat de kan sälja vilket ger en bra riskspridning. Säkert kommer fler produkter, lastbilar och liknande. Skulle du köpa Tesla för 250 000 kr?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment