Tuesday, October 6, 2020

Intressanta aktier att bevaka



Det finns en mängd bra bolag och ännu fler som är helt okej att ha i sin portfölj. Idag ska jag gå igenom bolag som jag vill eller har tänkt på att äga. Min uppfattning är att det är bra bolag som kommer fortsätta växa och leverera en fin avkastning till sina aktieägare.

Orkla är ett norsk bolag som producerar mat. De har många fina varumärken som vi handlar dagligen. Har du hört om Grandiosa pizza? OLW chips? Dom tillverkar även Felix, Tropicana, Rissi Frutti, Abba, Kalles, Den gamla fabrik sylt och mycket mer (som schampo, diskmedel m.m.). Ett bra komplement att ha om man saknar mat i sin portfölj. Jag har tillräckligt Axfood så avvaktar med köp här. Kursutvecklingen borde vara stabil många år framöver.

Take Two är ett amerikansk spelutvecklare. Bolaget har skapat den bästa spelet någonsin - GTA 5. Spelet är riktigt bra då man kan göra allt i den, köra bilar, cykla, flyga, hoppa fallskärm, shoppa kläder, dyka, göra om bilar, spela med kompisar online och mycket mer. Perfekt spel och inom kort kommer GTA 6 som miljontals spelare väntar på.

I portföljen har de även andra spel som Mafia, Max Payne, L.A Noire, Red Dead Redemption, Borderlands, Xcom m.m. Riktigt fina varumärken som säljs bra. VD har sagt att de kommer runt 60 spel till inom ett år. Det blir en blandad kompott av nya och gamla spel. Jag har redan Embracer i portföljen och avvaktar så länge med att köpa Take Two.


Cibus är ett fastighetsbolag som passar många. De hyr ut fastigheter till trygga kända svenska och finska butiker. Till exempel Lidl eller Coop som vi känner till. Nyligen har de även meddelat att de kommer dela ut utdelningen månadsvis, vilket många älskar. Jag hade gärna köpt aktien men jag har redan mycket investerat i fastighetsaktier. Kanske senare. 

ICA är en aktie som skulle passa hos många. Förutom mat så säljer dom även försäkringar, lån, har apotek och gör investeringar. En trygg och relativt stabil aktie. Hade gärna köpt men som sagt, har redan mycket Axfood.

Lohilo Foods kommer på börsen den 26:e oktober. Tidigare hette Alvesta Glass. Jag vill köpa bolaget men när jag smakade en mängd olika produkter tyckte jag lite olika om dom. Bolaget dock växer snabbt och kan vara ett stort bolag i framtiden med många olika varumärken. Känns inte som en riskfri investering just nu dock. Jag vill äga bolaget men vill inte förlora några pengar. Ett val måste göras inom 3 veckor.

Dessa har jag på min bevakningslista, vilka bolag tittar du på?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment