Wednesday, October 21, 2020

Swedbank Q3 2020



Jag har investerat mest pengar genom åren in i Swedbank och det finns flera anledningar till varför. För det första har aktien tappat -30% i värde senaste 3 åren. Det har funnits många fina tillfällen att köpa billigt, billigare och ännu billigare. Jag köpte aktier från 210 kr ner till 123 kr. Jag har till och med köpt för mycket så jag fick sälja av lite för 152 kr (med lite vinst, se bild nedanför) för att inte ha för mycket bank i min portfölj.

Har haft bankkort och andra ärenden via Swedbank sedan jag var i tonåren och alltid tyckt att det är en hyfsad bra bank. Får en bättre känsla än hos andra banker. Nu har vi bolån via Swedbank och försäkringar som jag är nöjd med.

Den 29 oktober firar Swedbank 200 år, vilket ger mig trygghet att banken kommer finnas kvar, böter eller inte, så rullar bolaget på som vanligt. Har även hört att staten hjälper till om banken skulle vara nära konkurs.

Extremt generösa utdelningar från banken är som plåster på såret. 2018 fick jag 13 kr per aktie och 2019 fick jag 14,20 kr per aktie. Förväntade mig minst 13 kr igen nu under 2020, men det kom penningtvätt skandalen, covid-19, böter, VD fick sparken och utdelningspolicy blev ändrad från 70% av vinsten ner till 50% av vinsten. 


Swedbank vill dela ut står det i rapporten, men avvaktar rekommendationer från finansinspektionen. Personligen tror jag att det blir inget i år men det kommer troligtvis utdelning nästa år på 50% av vinsten. Vilket förväntas bli ungefär 6 kr i utdelning. Vinsten borde vara 12 kr per aktie. Det ger 4% i direktavkastning på dagens kurs 148 kr.

Vi kan även förvänta oss extra utdelning nästa år då vi inte fått något i år. Vinsten 2019 var 17,6 kr vilket borde delas ut våren 2021 istället. 50% ger 8,8 kr. Totalt förväntar jag mig 14,8 kr i mars 2021. På dagens aktiekurs 148 kr är det 10% direktavkastning. 

Nu när det har lugnat sig kan vi förvänta oss ett stabil 2021 för Swedbank. Banken tjänar strax över 4 kr per kvartal, så utdelningar från och med 2022 framåt borde ligga på stabila 8-8,5 kr per aktie. Med andra ord 6% i utdelning.

Har svårt för mig att se att kursen kommer stiga väldigt mycket, om vi får 10% i utdelning i mars kommer kursen stiga rejält innan dess för att sedan falla tillbaka till 150-160 nivån. Tycker fortfarande det är trygg bolag med trygg kassaflöde. Jag förväntar mig ungefär 10% i avkastning (inkl. utdelning) per år. Hoppas att längre fram delar dom ut 70% av vinsten igen.


Tar vi bort sanktionsavgift på 4 miljarder så ser januari-september inte heller speciellt bra ut mot förra året. En tapp på -20%. Värre än så blir det nog inte i Swedbank och nästa år blir det mycket lättare att slå dessa svagare siffror. Viktigt att komma ihåg att bankerna tjänar mycket mindre när räntorna för att låna ligger på 1-2%. 

Totala intäkter 33 912 Mkr (34 004 Mkr)
Resultat 12 419 Mkr (15 269 Mkr) en minskning med 19%
Resultat per aktie 11,07 kr (13,62 kr) utan sanktionsavgift

Resultat per aktie 7,50 kr (13,62 kr) med sanktionsavgift

Lärdomen jag tar med mig att bolag som faller, tenderar att falla längre än man tror. Samma gäller bolag som är dyra, dessa oftast fortsätter bli dyrare. Investmentbolaget Latour t.ex. är 50% dyrare än substansvärde. Risken finns och fallhöjden blir bara större. I Swedbank är fallhöjden just nu nära noll. Att aktiekursen faller -20% härifrån är nästan omöjligt. Snarare fortsätter vi sakta uppåt innan nästa rapport. Äger du Swedbank i portföljen?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment