Thursday, July 1, 2021

+100% sedan start

 


Juni har varit en tråkig börsmånad, det har rört sig i sidled för det mesta. Lite upp, lite ned och så fortsatte det hela juni månad. Min avkastning slutade på +0,... så mer eller mindre noll. I år ligger jag dock på stabil +15% uppgång vilket jag är väldigt tacksam över. Jag förväntar mig 10-15% i snitt per år i kursutveckling inklusive utdelningar vilket är väldigt rimligt om man köper fina stabila bolag eller fonder.

Sedan start visar Avanza +100% uppgång jämfört med hela Svenska börsen som ligger på +75% och 30 största börsnoterade bolag på knappt över +50%. Min portfölj ligger bra till och jag har gjort lite ändringar senaste året som borde resultera i ännu bättre avkastning framöver men vi får se om mina analyser var rätta. Det tar tid för att få facit i hand. Just nu ser det bra ut i alla fall.

Portföljen hittar du i länken och vad jag har betalat för varje aktie och hur fördelningen ser ut. Som jag nämnt i tidigare inlägg så brukar jag alltid förvänta mig en börsnedgång på runt -10% varje år och än har det inte inträffat.

Jag har uppdaterat min portfölj och alla grafer varje månad men ibland känns det att det sker för ofta. Tider går extremt fort och dagliga rörelser i aktiekursen egentligen spelar ingen som helst roll. Jag investerar i bolag på lång sikt, jag bryr mig inte speciellt mycket om aktiekursen går ned -10% på ett eller två år. Som Securitas, jag ligger back -3% på 3 år men jag vet att det är jättefin bolag som kommer att klara sig, växa och ta över marknadsandelar från konkurrenter. Det finns typ bara 4GS som konkurrent.

Min poäng är att mitt fokus ligger på 10 år framåt och vad som sker dag för dag är bara lite roligt att läsa på men de flesta företag sköter sig och det är business as usual som gäller. Jag tittar alltid på företags värde framåt och vilka intäkter som kan genereras. Jag är trygg i mina placeringar och hoppas att ni är med era. Lite spretiga tankar och jag hoppas ni förstår vad jag menar. Köp fina bolag och behåll så länge du bara kan. Det är vad jag gör. Ändras det något stort i bolaget ska man utvärdera igen. Hur gick det för dig under första halvåret?

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous01 July

    Grattis kul milstolpe!
    Inte funderat något på en liten tillväxt portfölj med de perspektiven?

    Mvh Kemoko

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Tycker att jag har redan 1/3 av portföljen i tillväxtaktier. Mer risk vill jag inte ha. Bolag jag valde har jag ganska bra koll på. Vill inte riskera att lägga till fler mindre bolag. När börsen går ned vill jag vara 100% säker på att dessa kommer återhämta sig.

      Delete

  2. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete