Thursday, November 25, 2021

Återbruket / Second Hand



Dom flesta av er vet vad Second Hand är eller Återbruket. Så jag åkte ditt, köpte en liten sak som inte fungerade för mig och sen bestämde jag att lämna tillbaka den. Jag fick såklart tillgodo kvitto och för den 100 lappen fick jag köpa något annat.

Jag gick runt och där fanns det i stort sett allt. Det fanns juldekorationer, tavlor, böcker, spel, film, elektronik, leksaker, muggar, tallrikar, vaser, möbler, smycken, sportutrustning, byggmaterial och ja, det mesta. Halvtimme senare hittade jag ingenting som jag behöver eller kunnat tänka mig ha. Ingenting av tusentals varor. 

Sen fick jag lite panik, jag har typ 100 kronor men hittar ingenting. Tavlor passar inte vårt hem, spel och film är gamla, böckerna med, juldekorationer var fula, kläder vill man inte köpa där, kökstillbehör är jag också skeptisk till som är redan använda... tiden gick och typ 45 min senare hittade jag leksaker. Jag tog några finare leksaker och tänkte att det blir fint till hunden. Håller kanske en vecka eller två, men varför inte, jag hittar ändå ingenting.

Om jag hade varit ägaren av Second Hand och fått alla dessa produkter... jaa, jag hade nog skänkt allting långt bort. Eller slängt. Allt. Det fanns ingenting som var dyrt, allt kostade mellan 5-100 kr. Enligt mig var allt mer eller mindre skräp. Ditt ska jag inte mer. 

Sen tänkte jag på saker som var dyra en gång i tiden. Spel tappade från 600 kr som ny till 10 kr idag. Högtalare från 2 000 kr till 100 kr idag. Samma gäller förstärkare. Möbler höll nog priserna bäst men ändå från tusenlappar till hundralappar. Tidningar från hundralappar till enstaka kronor, samma gäller muggar och julpynt. 

Klart att folk blir fattiga när dom köper massa skräp som inte är värda något några år senare. Klart blir man fattig när man byter ny bil var tredje år, klart blir man fattig när man sparar pengar på hög när alla länder trycker pengar varje månad. Klart blir man fattig när man inte gör något. Priserna stiger och oftast gör ingen någonting åt det... Idag är det lön, köp inte skräp.

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Hej,
    Det där med vad man hittar i second hand butiker beror mycket på demografin. I områden där rika människor bor kan man göra riktiga klipp som de lämnat in till återbruk. Designer märken och mycket annat av mycket god kvalitet som de tröttnat på.

    Ha en fin dag!

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete