Thursday, November 4, 2021

IKEA adventkalender 2021



Varje år ett par månader innan jul säljer IKEA adventskalender för 79 kr styck. I den finns det massa godis och två värdekort på 50 kr, totalt 100 kr. Jag köpte 4 kalendrar i helgen då det brukar vara slutsålda rätt fort. Kostnad -316 kr och värdekort +400 kr. Antingen kan man använda dom själv eller ge bort som present till någon.

Det betyder att jag fick massa godis helt gratis och 84 kr. Visst låter de som en förlust affär för IKEA? Egentligen inte. Som jag ser det är många positiva kring idén och sprider positiv marknadsföring. Berättar för sina vänner, familj och bloggar. Fler och fler köper adventskalender. 

Värdekort kan användas endast mellan 1 januari och 31 mars och endast 100 kr per köptillfälle. Många säkert tappar bort eller glömmer att de har värdekort. Många kanske struntar i den eller inte behöver något från IKEA och kortet blir sedan ogiltig. De andra som jag kommer säkert till varuhuset och spenderar mycket mer än de har värdekort för. Sedan blir man hungrig och äter lite i restaurangen med. IKEA tjänar på adventskalender även om det låter som en förlustaffär. Även vi som använder värdekortet tjänar på det. Det är win-win för båda, även win för folk som inte använder sina värdekort. Godiset är faktiskt goda och definitivt värda 79 kr.

Känns att senaste tiden har jag pratat mycket om IKEA men ibland är det intressant att titta på vad dom gör. Bolaget är extremt stort och dom vill ju också tjäna pengar. Det jag gillar om bolaget just nu är gamingserien och vill se hur det kommer säljas. Hoppas att det blir bättre än djurtillbehör. För något år sedan skapade IKEA en avdelning för husdjur med kuddar, skålar och sängar för både hundar och katter.

Varje gång som jag går förbi den hörnan så är det faktiskt väldigt trist upplevelse. Det saknas känsla, dålig belysning, tråkiga färger, inga möjligheter att välja och ingenting har förändrats sedan start för några år sedan. Hoppas att gaming kommer bli bättre. Själv kommer jag inte köpa något där då jag har ingen plats till det, men kanske någon tillbehör om jag hittar något som passar. Hur tänker ni? Kommer ni köpa något på IKEA närmaste tiden?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Jag stod på håll och tittade på kalendrarna medan frun var inne i outlethörnan. Jag fantiserade om att köksbordet vi skulle köpa bara kanske skulle kosta oss 79kr plus ett antal vändor till bilen för att tömma choklad men så såg jag att man bara fick använda 100kr värdekort per köp. annars hade det bara behövts drygt 20 varv för att omvandla 79kr till 7900kr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha det hade varit många rundor :) Köp tallrikar eller muggar :D 1 och 1 :D

      Delete