Tuesday, November 16, 2021

Aktier i spelbranschen



Det finns jättemånga spelbolag i världen och som ni vet är min favorit Embracer som jag har väldigt många aktier i. Anledningen till varför är för att det finns ganska få bolag inom spel på svenska börsen. En annan anledning är pipeline i Embracer, den 31 mars 2021 fanns det 160 pågående spelprojekt. Fler än 2/3 är nya speltitlar. Jag är tveksam om det finns någon konkurrent som har lika stor mängd pågående spelprojekt. Sist men inte minst så tror jag på en ljus framtid för gaming.

Embracer är inte ensam och det finns stora konkurrenter där ute med väldigt bra och kända speltitlar. Dom som jag följer mest kan ni se i bilden nedan. Det är Activision, EA, Take Two Interactive, Ubisoft och Paradox. Enligt deras senaste rapporter har det varit högre vinster för dom flesta, vilket borde höja aktiekursen men icke. I år har alla bolag haft en negativt avkastning. Allt från -3% till -52%.

Det är en negativ inställning just nu på börsen mot gamingbolag, många har tryckt på säljknappen av diverse anledningar och någon har kanske rätt men när jag tittar på helheten så ser jag många positiva saker framöver för branschen. Varje år händer samma sak på börsen, folk flyttar pengar från ena branschen till den andra. 

När jag började med börsen såg jag hur populärt det blev att ha teknikfonder i sin portfölj som Swedbank Robur Ny Teknik fond, året efter var det miljö fonder och ESG som Hållbar Energi fond, sen nästa år var det ett skifte igen och fastighetsfonder var i topp listorna. I år verkar det gå extremt bra för Investmentbolag med enorma premier och vet ni vad, nästa år är det någon annan bransch som kommer gynnas.


Sprid riskerna bland olika bolag inom olika branscher är mitt råd. Ett visst år kommer skogsaktier gynnas, en annan kan det vara gaming. Det finns många fler branscher som bank, industri, läkemedel, kommunikation, mat, kläder och så vidare. Tillbaka till spelbolag.

Embracer tillverkar spel för 2,8 miljarder spelare (statistik från Newzoo) och siffran växer. Även spel har olika genrer och Embracer är duktiga inom det och har fördelat ganska jämnt bland strategi, sport, simulatorer, äventyr och casual. Enda som sticker ut med 30% av alla spel är action. Även åldersfördelning är bra med runt 36% av alla spel som är för 16+ spelare och resten för yngre spelare.

Efter höstens nedgång i aktiekursen har Embracer fallit -40% som mest, jag har passat på och köpt så mycket jag bara kunde. Enligt böckerna jag läst och Youtube vidoes jag sett så ska man köpa fina bolag och mer när kursen faller. Jag såg Embracer aktier förr 77 kr styck men värde om några år på 150 kr styck. Det är dubbelt och 100% utveckling på några år tar jag gärna emot. Även om det tar 5 år att nå nya rekord i aktiekursen så är det riktigt bra 20% om året utveckling.

Det finns ingen garanti att kursen kommer återhämta sig eller stiga till nya rekordnivåer men jag ser inga anledningar att oroa mig för. Det går riktigt bra för bolaget oavsett pandemi eller inte. Som jag nämnt för en tid sedan, så har även ledningen passat på och köpa under sommaren. För 95-99 kr styck! Köper jag för 78 kr är det en riktigt bra klipp. Se inte detta som köpråd, det är bara mina tankar kring bolaget.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment