Sunday, November 14, 2021

Framtiden inom gaming



När jag skriver gaming eller spelmarknaden så menar jag endast datorspel, mobilspel, VR, konsoler och andra liknande spel. Jag pratar inte om kasino eller betting. Det är någon helt annat.

Spelar du inte själv på mobilen eller dator så skulle det inte förvåna mig om du tittar på gaming Youtube videos, mest sannolikt är det Pewdiepie eller någon annan känd profil. Det är ingen fel med det, jag vill bara säga att antalet spelare i världen blir bara fler och fler. Ungdomar som spelade för 20 år sedan på Playstation 1 och Sega är nu vuxna 35 år gamla män och kvinnor. 

Dom som spelar nu i 40 års åldern kommer troligtvis fortsätta när dom är 50 och 60 år gamla. Många bra minnen, nya konsoler, bättre kvalité och upplevelser, bättre storys, större skärmar, bättre ljud och så vidare. Ju fler vänner som är uppkopplade desto mer roligare kan det bli. Det finns även många Youtubers som tjänar pengar på att spela så dom gör i stort sett gratis reklam för spelen.

Som sagt, marknaden är stor. Tittar vi på siffror från 2020 så värderades spelmarknaden till 162 miljarder dollar. Med tanke på hur snabbt marknaden växer förväntas den bli runt 314 miljarder om fem år. Vissa säger att om man räknar med mobiltelefoner, datorutrustning och liknande så är vi redan där. Tillväxten kommer fortsätta med ungefär 9-10% per år enligt analytiker.

Många bolag slog rekord senaste året, bland annat Microsoft, Nintendo, Embracer och Activision. Det finns många saker som dyker upp i framtiden som Cloud Gaming (att kunna spela genom att streama som en film). Ingen installation behövs, bara logga in och spela. VR är lika intressant som kommer växa enormt i framtiden. Det är oerhört viktigt med 5G nät för att allt som vi tror ska hända, ska hända. Då kan det tillverkas spel med bra kvalité även i mobilen och folk behöver obegränsad tillgång till internet uppkoppling. Då pratar vi volymer! 


Som ni ser i bilden ovan förväntas marknaden växa mest i Afrika och fortsätta i lagom takt i övriga världen. Det förväntas ungefär 400 miljoner nya spelare inom fem år. Idag finns det ungefär 2 700 miljoner spelare. Totalt finns det 7 903 miljoner människor i världen. Ungefär var tredje är en spelare. Sannolikheten är stor att du också är det.

Jag tycker att risken är väldigt låg i Embracer som jag äger, så länge de gör rätt saker, höjer sina vinster, skapar nya spel, har kassa, växer framåt så tror jag att aktien kommer stiga till nya rekord nivåer. Inom fem år tror jag att Embracer aktier kommer stå ett par hundra procent högre. 

För något år sedan när Apex Legends spel kom ut så tittade jag på en Youtube video där en kille berättade att nuförtiden finns det många spelutvecklare och att nästan vem som helst (som är hyfsad duktig) kan skapa en bra spel som kan vara en hit på några dagar. Då spelar hela världen den. Vissa exempel är Minecraft, Candy Crush, Roblox och så vidare. Embracer har över 100 spel som kommer att släpas inom 1 år. Några av dom kommer att vara en hit.

Framtiden inom spelbransch ser ljust ut. Extra ljus när vi har pandemi och alla sitter hemma. Har vi ingen pandemi så har vi vinterhalvåret som är mörk och kall. Då är många hemma och som vanligt, fortsätter spela roliga, skräck, tävlings och äventyrsspel. Det som är bra med spel att bolaget tillverkar den en gång och sen kan man se folk köpa det. Oavsett om det är 1 000 spelare som köper eller 3 miljoner, det kostar inget att tillverka fler. Bara ladda ner en fil.

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Mina elever spelar som bara den. De kallar till och med varandra för gamers :-) Jag har aldrig spelat och kommer nog aldrig heller att göra det men jag förstår att det finns en enorm marknad.

    Ha en fin söndag!

    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Vilka klasser har du? Jag blir nyfiken på varför du kommer aldrig göra det? Är det ointressant? Tidskrävande? Det finns många olika spel i olika former som t.ex. Sudoku, mobilspel, Wii sports, Just Dance och mycket annat. Det finns verkligen något för alla.

      Delete
  2. Anonymous14 November

    Har du kollat in den störst växande spelmarknaden (förutom mobilspel i allmänhet) play 2 earn? Det växer enormt och kommer fler och fler, men framförallt bättre och bättre spel hela tiden. Axis infinity gick om alla andra spel tillverkare i omsättning i år till exempel.

    Tusentals människor i Asien lever nu på play2earn spel medand vi i Sverige knappt känner till det. Mest troligt för att vi har en negativ bias mot krypto i allmänhet, då play2earn är nästan uteslutande kryptospel. Förutom second life och att farma guld i wow typ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är verkligen något nytt i Sverige. Kände inte till det alls, ska undersöka lite. Det är inte som Stepcoin och liknande va?

      Delete
    2. Anonymous15 November

      Nej, inte alls som stepcoin. Tänk dig vilket spel som helst fast du kan ta med dig valutan i spelet, grejer i spelet eller skins i spelet utanför spelet. Dessa saker kan du sen ta med dig in i andra spel eller sälja på en öppen marknad till andra spelare.

      Sen finn det möjlighet i vissa "spel" (kallas ofta metaverse) att bygga bostäder/liknande som man kan hyra ut till andra spelare för avkastning. Tänk typ skins i CS:GO eller Fortnite, men du äger skinsen i spelet inte speltillverkaren.

      Delete
  3. Tack för det, jag som är nybörjare inom spelsektorn! Kollade på dokumentärserien "det svenska spelundret" förra veckan dock, och började sedan läsa på mer och mer om bolagen och tyckte det var väldigt intressant. Så snart kan jag också en del grejer :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ju mer man läser på ju mer trygg man är i sina investeringar, så enkelt är det.

      Delete