Monday, January 24, 2022

Aktier jag köper under börskraschen



Såhär såg Volvo aktie ut för mer än 30 år sedan. Jag hade gillat mer aktiebrev i olika mappar hemma än att se allt i dator. Fysiska saker är mer trevliga att ha, men tyvärr funkar det inte så längre. Hur som helst så har jag börjat köpa aktier igen, äntligen! Har väntat på ett bra tillfälle i ett par månader nu. Anledningen är simpel. Börskrasch.

Vissa av er kanske inte ens sett det, men jag tror att det håller på att rasa ganska många övervärderade aktier. Jag köpte på mig mer Nibe, aktien föll med -33% i år. Dom är dyra fortfarande, ja, men jag köper dyra fina aktier med 33% rabatt. Från 137 kr till 91 kr är ganska stort fall. Jag har skrivit i mina tidigare inlägg under 2021 och 2020 att Nibe borde värderas till hälften egentligen. Just nu är P/E 50-60 och den borde vara runt P/E 30. En rimlig prislapp är alltså runt 60 kr per aktie. Så värderingen i Nibe är fortfarande sjukt hög. 

Å andra sidan så har dom rätt produkt som kommer ha stor efterfråga många år framöver. Om inte decennier. Det finns många med el element, olja pannor, vedpannor m.m. i världen. Nibe har fina produkter som hjälper människor att ha bekymmersfri liv som också sparar pengar och är bra för miljö. Kanske Nibe borde värderas lite mer än 60 kr, men definitivt inte till 137 kr som den var för några veckor sedan. Jag köper enstaka aktier hela vägen ner härifrån.

En annan aktie jag köpt lite mer av var Avanza. En nätbank som tjänar pengar på aktieköp och sälj ordrar genom courtage och fondavgifter. Jag är kund här, har även bolånet här och tycker det är billigt och bra. Aktien föll -12% i år och P/E är lite hög på 24 när den borde vara lite lägre jämfört med konkurrenter. Nordnet har t.ex. P/E 22. Swedbank som är annan typ av bank har till och med P/E 10. 

Jag tror att Avanza kommer fortsätta växa fint framåt, om en större börskrasch sker så tjänar dom ännu mer pengar, det är bra när det är volatilt på marknaden för dom. Fler och fler nya kunder dyker upp och jag såg även på DI nyheter att sparekonom Nicklas har Avanza som sitt största innehav. Har är verkligen insatt i bolaget och jag tar lite rygg på där. Avanza fick även lite nya riktkurser på 370 kr vilket är över 20% potential härifrån. Vad köper du under denna raset? Avanzas VD passade på och köpte 1 000 aktier i bolaget i fredags.

Raset syns knappt för att stora bolag som är rimligt värderade håller upp hela börsen, det är en massa småbolag som får stryk och då faller inte hela börsen för att dom småbolag motsvarar bara en liten del av hela börsen. Jag som har bara 3-4 stycken mindre bolag märker knapp större nedgång. Spännande att se hur det utvecklas framåt. Inget att oroa sig om man har en stabil och väldiversifierad portfölj. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Jag har också köpt in mig i Nibe på 91 kr/aktie och köper mer på vägen ner. Likaså har jag köpt mer Investor och kommer köpa Svolder igen om de kommer ner till substansvärde 64 kr.

    Det är tur man har lite kassa vid sådana här tillfällen :-).

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som att vi gör riktigt bra köp här! Nibe ner -38% i skrivande stund och Investor handlas med 16% rabatt (18% har varit historiskt). Har köpt även Securitas som gått ner till orimliga 100 lappen igen och DA är nu 4% samt köpt lite mer Castellum, dom kommer höja utdelningen igen i år och för strax över 200 kr är väldigt bra pris.

      Imorgon är löneutbetalning och då stiger börsen igen. Det brukar gå upp när alla ska köpa samtidigt. Vi får se om det blir annorlunda denna gången.

      Delete