Friday, January 28, 2022

SCA och Billerudkorsnäs årsrapporter 2021



Två framtidsbolag som heter SCA och Billerudkorsnäs har rapporterat sina årsrapporter för 2021 och idag går jag igenom dessa. Dessa två skogsaktier motsvarar ungefär 13% av min portföljvärde. Det finns många andra skogsaktier men jag valde just dessa två av olika anledningar. Billerudkorsnäs har jag varit hos i Grums och gjort min praktik där för x antal år sedan och blev imponerad. Där lärde jag mig hur viktig papper och kartong är för samhället. SCA valde jag på grund av enorma skogstillgångar som just då när jag köpte var undervärderade.

SCA visar försäljningssiffror som är knappt högre än år 2020 men det är på grund av försäljning av Wood Supply UK. Räknar man bort det så är försäljningen väldigt god med hela 26% ökning. SCA lyckades höja priserna på samtliga områden och vinsten för helåret blev:

Resultat per aktie 8,69 kr (3,19 kr)

Utdelning i bolaget föreslås att bli 2,25 kr vilket jag förväntade mig men sen föreslår styrelsen en extra utdelning på 1 kr vilket var oväntat för mig. Totalt 3,25 kr kommer betalas ut under 2021. Det gör faktiskt att min direktavkastning blir 3,8%! Det är jag väldigt glad över. 

VD skriver att vinsten är högsta någonsin i SCA och skogspriset har ökat under senaste året med ungefär 10%. Som vissa av er känner till så är SCA Europas största skogsägare. Ett fint bolag att äga fram till pension. SCA säljer allt möjligt, biobränsle, pellets, virke, pappersmassa, kartong, skog och mycket annat. Nu går vi över till Billerudkorsnäs.


Billerudkorsnäs har gjort ett mycket bättre år än 2020, vinsten steg med hela 125% under helåret 2021. Det var ett tufft år under börjar av pandemin men nu verkar det ha kommit igång igen och fina vinster kommer nog rapporteras varje kvartal. Starka marknadsutsikter förväntas bestå under Q1 enligt VD men jag tror på ännu fler fina kvartal. Prishantering håller på att ske för att motverka högre kostnader. Billerudkorsnäs har varit dåliga på prishöjningar när jag klev in i aktien men nu håller de på att vända skeppet (kanske ny VD gör bättre jobb).

Resultat per aktie 7,17 kr (3,19 kr)

Utdelning i bolaget föreslås att bli 4,3 kr och det är precis vad jag förväntade mig. Ni som följer mig på Twitter kan se mina tweets där. Som ni ser är vinsten per aktie god, utdelningen är 60% och det är som det borde vara. För att se ökad utdelning behöver vinsten vara lite högre. Om 2021 blir ett liknande år med liknande vinster så är jag lite osäker på en höjning av utdelning, men om vinsten stiger något så tror jag starkt på en utdelningshöjning.

VD skrivet att Billerud kommer ha en lönsam tillväxt fram till 2030. Europa är hemmamarknaden men det finns även stor potential i Nordamerika. Samgåendeavtalet med Verso kommer skapa fina tillväxtmöjligheter många år framöver. För er som inte vet så är Verso en ledande tillverkare av bestruket papper i Nordamerika. Versos största anläggning i Escabana planeras nu att konverteras till förstklassig anläggning för kartongproduktion.

Många av er kanske undrar om de inte påverkas av höga elkostnader? Jo, alla påverkades negativt av högre elpriser och just skogsbolag använder sig av väldigt mycket el. På andra sidan dock är det så att skogsbolag producerar enormt mycket el själva också. Speciellt SCA håller på att utöka sin elproduktion ännu mer.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med rapporterna, fina vinster i alla områden, aktiekurserna utvecklas också ganska väl, framtiden i skog ser ljust ut, kartong använder vi mer och mer, det märker man efter julledigheten (fick köra till tippen massa kartonglådor). Produkter som säljs behöver skydd och det är just kartong man packar i, plast ska vi ju undvika eller hur? En känd miljonär som inte lever längre var Aktiestinsen och ha sa i en intervju att det är lätt att bli miljonär. Köp skogsbolag och fastighetsbolag så sköter dom resten. Kan det vara så lätt? Det verkar så.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment