Thursday, January 6, 2022

Sparresan är roligast i början



2022 är nu igång och året börjar jag med en nytt rekord (igen) i bloggintäkter! Under december månaden har Google Ads reklamen genererat hela 700 kronor! Alla pengarna kommer såklart investeras på börsen för att många bäckar små. Mina kompisar oftast säger: "jag lägger bara in 1 000 kr i månaden" och det är det som är tanken! Om några månader är det tusenlappar, med återinvesterad utdelning och lite högre insättningar blir det snart tiotusenlappar! Ge den tiden som behövs så blir det hundratusenlappar!

Det är just i början man ser största tillväxten i portföljen. Tänk på den som har en miljon investerad och lägger till en tusenlapp, den syns knappt där. Jag håller faktiskt med andra som säger att den roligaste sparresan är i början, när man har varit en tag på börsen som jag (4 år om ett par veckor) så känner man inte samma som i början. Glädjen avtar lite eller rättare sagt man vänjer sig med börsen, pengarna och svängningarna upp och ned.

Det var faktiskt väldigt rolig att spara i början, varje ny insättning gjorde att portföljen gick upp väldigt mycket. Från 100 kr till 10 000 kr gick väldigt fort och med lite tålamod kommer man upp till sin första 100 000 kr. Det är en speciell känsla att komma upp till den. Då tänker man, tio gånger till så är det en miljon!

Jag har börjat spara precis som många andra av er, från noll! Jag har inte fått någon arv, ingen har lärt upp mig på börsen, ingen av mina släkter eller vänner visste vad börsen är för någonting, jag har varit student i början av min sparande, låg betald jobb, under en tid även arbetslös och precis som många andra, jag fick göra allt själv. Var det svårt?

Nej! Det är riktigt roligt att lära sig något nytt. Det är ett hobby som ger pengar istället för det motsatta. När man får några kronor vill man ha mer, under tiden har jag lärt mig massor, både om fonder och aktier. Det finns många olika sätt att investera pengarna på, vissa är väldigt aktiva som köper och säljer dagligen och vissa som köper fonder en gång i månaden eller kvartalet och låter det vara. Det tar verkligen inte mer än 5 min per månad för att vara investerare. Det beror helt och hållet på vilket intresse nivå man har.

För mig är börsen det bästa jag vet, jag läser nyheter, tittar på youtube, lyssnar på poddar, läser böcker, bloggar, pratar med vänner och läser kvartalsrapporter samt lyssnar på telefonkonferens. Hade det inte varit pandemin hade jag rest och besökt bolagen också. Det är det enda jag ångrar att jag inte gjorde innan pandemin. En kompis till mig köper Spiltan aktiefond investmentbolag en gång i månaden och sen tittar inte ens på kontot tills nästa månad. Som sagt, alla kan spara.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment