Wednesday, January 26, 2022

Det tråkiga med Januari



Varje år under januari brukar det vara färre antal bloggläsare, mindre blogg inkomster och mer tråkig månad generellt. Folk har mindre pengar över efter Jul ledigheten och Nytt år. I december fick dom flesta lön den 23:e och nu är det den 25:e januari som gäller, dom extra dagarna kan vara svårt för vissa att klara av. Dom veckorna mellan Jul och början på januari brukar också kallas för mellandagsrea och liknande. Det gör såklart att det blir ännu mindre kvar i plånboken. Även elpriserna har stigit enormt och vissa av mina bekanta betalade nästan 10 000 kr på elen denna månad! Även jag fick betala över 6 000 kr på elen.

Enligt senaste nyheterna så kommer vi få tillbaka lite pengar, se tabellen på Privata Affärer hemsida i den blåa länken. Det är ändå ohållbart och något måste göras snabbt för att rätta problemet så det inte blir så igen nästa vinter. Man kommer få tillbaka pengarna för december - februari men när dom kommer är det fortfarande oklart. Man behöver inte göra någonting och elnätsbolagen kommer att sköta allt. Liten plåster på såret men bättre än ingenting.

Jag försöker som alltid att skriva intressanta inlägg, uppdatera er med olika saker som är bra att känna till, inspirera och går igenom vissa aktier och mina tankar kring dom. Vill ni att jag ska analysera något bolag får ni gärna skriva i kommentarer nedan så väljer jag någon bolag och skriver en generell analys av det jag hittat och vad jag tycker om framtiden där. Det låter väl kul?

Det jag gillar med Januari är att vissa bolag visar sina årsrapporter och meddelar hur stor utdelning blir för året. Då kan man planera in sina aktieköp. Det roliga är att många glömmer informationen några dagar senare när andra bolag gör samma sak. Ibland dyker det upp en sälj analys eller dåliga nyheter och kursen faller. Då passar jag oftast på och köper, för att jag vet att utdelningen kommer oavsett, förr eller senare.

Januari är en lång månad, en kall och mörk månad. Likt på börsen så går perioden över förr eller senare och solen kommer fram. Våren är utdelningstid, mellan slutet på mars till början på juni delas ut det mesta av pengarna från aktier. Varje år försöker bolagen dela ut mer än tidigare. Det är alltid trevligt att höra en pling i mobilen att utdelningen har trillat in på kontot. Gratis pengar som jobbar åt dig.

Många nya och även gamla på Twitter tror att dom får ännu mer utdelning i år. Tyvärr blir det nog inte så. Under 2021 delades ut årets utdelning och även extra utdelningar från 2020 för att under 2020 fick vi endast hälften av utdelningar. I år blir det vanliga utdelningar och jag tror att väldigt få kommer ge extra utdelning. Det kommer leda till lägre utdelningar generellt i år. Jag hoppas jag har fel men så känns det just nu. Aktiekurser har också gått upp en del vilket gör att utdelningar procentmässigt blir lägre. Nuvarande börsnedgång gör faktiskt nytta i form att utdelningar procentmässigt blir högre.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. God fortsättning kan man väl säga i alla fall. Skönt att januari snart är till ända. Jag satsar mot 50k i utdelning för 2022 men är medveten om att 2021 var dopat för vissa bolag. Ska jag nå det så blir det till att köra extraspar och belåna en del av portföljen. Kul med milstolpar och försöka nå dom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! God fortsättning på dig med! Ja det är inte många dagar kvar. Du kan även köpa på dig mer i aktier som meddelar högre utdelning. Det finns just nu ganska många som har/kommer att ha 3-5% i utdelning.

      Delete