Thursday, January 20, 2022

Avanza Q4 2021 och helårsrapport



För tre månader sedan skrev jag om Avanzas rapport för januari - september och mina förväntningar var en vinst på 12,4 kr för hela 2021. Du kan se inlägget här. Idag kom första rapporten av alla mina bolag och det är Avanza som redovisar hela 2021 och förslag på utdelning. Vinsten för kvartalet hamnade på 3,11 kr per aktie vilket är även samma som tredje kvartalet och totalt har banken tjänat:

Resultat per aktie 13,19 kr (8,66 kr)

Vinsten blev ännu bättre än jag trodde och det är jag tacksam över. Försäljningen under kvartalet har ökat med 17% vilket är helt otroligt. Vinsten ökade med 16%. Angående utdelning så ligger det ett förslag att betala ut 9,2 kr i utdelning vilket är långt mycket mer än jag trodde. Det är 70% av årets vinst ungefär. Utdelningen borde betalas ut som alla andra år i slutet på mars eller början på april. Med tanke på dagens kurs strax under 300 kr är utdelningen ungefär 3%. Den följer inflationen i alla fall vilket är bra.

Antalet kunder har ökat med 30% till 1 660 100 och summan som är sparad är 810 miljarder kr. Avanza nådde sina långsiktiga mål redan nu, fast datumet var satt till 2025. Det som Avanza vill nu är att nå 10% av marknaden i Sverige till 2025. Det som är kul att se i rapporten är att Avanza slog rekord i nästan alla punkter. En bra bank som förtjänar det. Enkel, smidigt och bryr sig om sina kunder. Det enda som är negativt i rapporten är att kostnader ökar nästan lika fort. Under 2022 kommer kostnaderna vara ännu högre vilket kräver som vanligt en rejäl tillväxt. 

Mina tankar går såhär, banken är riktigt bra men goda framtidsutsikter, utdelningen kommer bli lika hög som storbankernas i framtiden, mellan 3-6% tror jag. Vinsterna kommer stiga lite fortare än konkurrenternas. Aktien borde fortsätta stiga i lite långsammare takt från och med nu, inte längre med 50% per år. Hälften av det hade varit mer rimligt. Har läst att det kommer troligtvis en konkurrent till i Sverige så blir det ännu tuffare att nå målen. Allt som allt så är det en bra investering, ganska låg risk som det ser ut nu, men man måste vara med på en lång resa och inte förvänta sig mer än 20% om året. 

Vad är dina tankar kring Avanza? Känner du till banken? Är du nöjd med den? Har du bolån här? Erfarenheter? Dela gärna med dig vad du tycker är bra med banken men även vad som är lite sämre. Det hade varit bra att få lite mer underlag vad folk tycker. Jag som kund tycker att det funkar väldigt bra, med både aktier och bolånet. Det negativa är nog att jag tror att banken kommer inte ha den enorma tillväxten längre som den har haft senaste året på grund av pandemin. Vi får se helt enkelt.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment