Saturday, January 22, 2022

Investor - Mest ägda aktien Q4



Min och många andras största innehav Investor har rapporterat för helåret 2021 och siffrorna visar fortsatt fin utveckling. Denna aktie kan ses nästan som en fond med många underliggande bolag. Ni kan se fördelningen bland innehav i bilden ovan eller på deras hemsida. Investor investerar i medicinteknik, hälsovård, automatisering, teknologi och alternativa investeringar. Affärsmodellen säger att dom vill bygga starka och hållbara företag genom engagerad ägande. Som ni ser i bilden finns det både noterade och onoterade företag i portföljen. Per den sista december 2021 förvaltar Investor 761 miljarder kronor.

Totalt äger Investor 24 företag och avkastningen i aktien har varit 14,2% i snitt per år senaste 20 åren. Hela börsen stiger runt 10% i snitt vilket gör Investor till en trygg aktie att äga långsiktigt. Speciellt om man vill slå börsen. 

Justerad substansvärde säger att Investor är värd 248 kr per aktie och just nu kan man köpa Investor för 204 kr vilket ger 17% rabatt. Förslag på utdelningen blev 4 kr vilket är en höjning från förra årets 3,5 kr per aktie. Av dom betalas 3 kr ut i maj och 1 kr i november 2022. Utdelningen är nästan 2% på dagens kurs. Fin rapport, rejäl utdelningshöjning och som helhet är jag väldigt nöjd.

Investor är mest ägda aktien på Avanza med nästan 300 000 kunder som äger den. I år har aktien fallit på grund av oroligheter i världen med -10% men senaste 3 åren har kursen dubblats. Investor är som sagt min största innehav och det visste jag redan att det blir så när jag började investera i aktier. Jag lärde mig snabbt vad substansrabatt är och när jag insåg att jag kan köpa Investor med 20% rabatt så tänkte jag att någon gång kommer det bli en bra affär. Under mina 4 år på börsen har jag fått runt 15% per år i avkastning.

Denna aktie är egentligen en byrålåda aktie. Man köper den och glömmer i många år framöver. Duktig ledning, fin tillväxt i aktiekurs och utdelning, fina investeringar, bra riskspridning och så vidare. Investor har rekommenderats i många år till alla nya sparare och även många proffs har den i sina portföljer. Ett måste att ha i portföljen helt enkelt. Nu när kursen faller på grund av olika anledningar är det bara att köpa fler aktier. Så illa är det inte i världen även om aktier faller 30-50% kommer dom återhämta sig. Dom flesta av dom i alla fall. Får jag panik av röda siffror? Nej, tvärtom, jag köper fler aktier, snart är ju utdelnings vår.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment