Friday, January 14, 2022

Mer om Två Månadslöner och strategier



När jag säger Två Månadslöner menar jag att vi är en familj som får två månadslöner in på kontot, under vissa perioder i livet var det bara en månadslön men man ska inte byta namn bara för det, eller hur? Jag är vanlig kille på 30+, vanlig jobb, vanlig bil, vanlig hus, vanliga utgifter och vanliga levnadsvanor. Att börja från noll var riktigt tufft men roligt, kändes som alla andra hade redan hundratusentals kronor på sina konton på Avanza. Vissa hade till och med miljoner.

Twitter, Instagram, Facebook, Youtube, det finns även massa bloggar där folk lever sina drömmar, slutar jobba, skriver böcker om hur man ska spara, folk delar med sig sina all time high grafer och höga utdelningar dom får varje år. Man blir verkligen inspirerad. Man vill också vara där, men hur? Då tänkte jag, jag kopierar en strategi som funkar, om många miljonärer säger att det funkar, då måste det funka.

Det jag gjorde är att jag valde en strategi som jag tyckte lät bra. Med bra val av aktier slår man index. Lägg ner tid som krävs för att analysera bolag och din avkastning blir bättre än genomsnittet. Tänk dig att du får köpa endast 20 bolag under din livstid. När man vet det, så är man noga med att analysera bolag och välja dom man tror mest på. Jag blandar även små och stora bolag i olika branscher, eftersom jag lärde mig att olika branscher går olika bra i perioder. Det stämde helt.

Min strategi är en blandning av Warren Buffett, som säger köp få bolag som du förstår dig på. Samt en krydda av Peter Lynch som säger att mindre bolag växer snabbare. Jag la till även lite Ray Dalio som säger pengar är skräp, eftersom inflationen äter upp det. Man ska inte ha större summa pengar oinvesterade. Därför har jag låg kassa ifall börsen kraschar. Aldrig mer än 10% av värdet på portföljen. Sist kan jag lägga till Phil Town som sa att man ska aldrig lita på analytikernas riktkurser.

Anledningen är att väldigt få av dom är miljonärer. Många av dom åker kollektivtrafik till jobbet, om dom hade haft rätt fler gånger än fel hade dom varit väldigt rika men det är dom inte. Jag tror på det faktiskt och tror att det är bara vanlig folk som försöker jobba och göra lite analyser för folk som inte är insatta. Dom analytiker som följer alla bolag kan aldrig vara experter för att det finns väldigt många olika branscher. Om det låter rimligt får ni själva avgöra.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment